DP helg
– En kunstner må våge spranget ut i fossen og forsøke å svømme til lands
Uvilje mot å gjenta seg har vært en viktig drivkraft for Arvid Pettersen gjennom mer enn 50 år som bildekunstner. Samtidig har han hele tiden holdt fast ved det tradisjonsrike maleriet, både som rammeverk og et felt for undersøkelse. Klassiske sjangre som landskap, portrett og stilleben blir tatt opp til ny behandling, i et formspråk som har vekslet uanstrengt mellom det forestillende og det abstrakte.
Arvid Pettersen markerte seg tidlig i nordisk kunst, og sto med sin frie og lett anarkistiske holdning til tradisjonen fram som en hovedskikkelse innenfor det postmoderne maleriet både i Norge og i nabolandene. Parallelt med en utstrakt utstillingsvirksomhet har han i flere perioder undervist ved norske kunstakademier, noe som har vært viktig impuls for hans eget arbeid.
Åpenheten for endring er også tydelig i hans nyeste verk, «AJP», som markerer en ny fase i kunstnerskapet. Samlet viser produksjonen utviklingen av en personlig bildeverden, og en særlig bevissthet om kunstverkets kommunikasjonskraft i møte med sitt publikum.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse