DP helg
– En kunstner må våge spranget ut i fossen og forsøke å svømme til lands
Uvilje mot å gjenta seg har vært en viktig drivkraft for Arvid Pettersen gjennom mer enn 50 år som bildekunstner. Samtidig har han hele tiden holdt fast ved det tradisjonsrike maleriet, både som rammeverk og et felt for undersøkelse. Klassiske sjangre som landskap, portrett og stilleben blir tatt opp til ny behandling, i et formspråk som har vekslet uanstrengt mellom det forestillende og det abstrakte.
Arvid Pettersen markerte seg tidlig i nordisk kunst, og sto med sin frie og lett anarkistiske holdning til tradisjonen fram som en hovedskikkelse innenfor det postmoderne maleriet både i Norge og i nabolandene. Parallelt med en utstrakt utstillingsvirksomhet har han i flere perioder undervist ved norske kunstakademier, noe som har vært viktig impuls for hans eget arbeid.
Åpenheten for endring er også tydelig i hans nyeste verk, «AJP», som markerer en ny fase i kunstnerskapet. Samlet viser produksjonen utviklingen av en personlig bildeverden, og en særlig bevissthet om kunstverkets kommunikasjonskraft i møte med sitt publikum.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen