Næringsliv
Erobrer bilindustrien med gamle ølbokser
Økonomisk Rapport har lagt ut på hovedveien mellom Holmestrand og Mandal. Langs ruta besøker vi bedrifter som er unike eller har eksepsjonelle resultater. Første stopp er bildelprodusenten Fibo i Holmestrand.De har satt sin ære i å være presise. I tillegg tolereres null feil. På den måten kan en middels stor norsk industribedrift overleve svært bra i Norge.
HOLMESTRAND: Hver dag klokka 15 går en trailer fra Våleveien 27 i Holmestrand til Södertälje i Sverige. Traileren er lastet med 20 paller motorkomponenter fra den norske industribedriften Fibo, og målet er SAABs og Scandias lokaler i nabolandet.
Turen er lang, traileren er likevel alltid presis. For den norske sjåføren vet at den svenske bilgiganten har liten toleranse overfor forsinkelser. SAAB har bevisst bygget ned sine egne lagre i Sverige, lagrene ligger mer eller mindre på veien.
- Hvis vi bare er 90 prosent pålitelige, blir vi kalt inn på teppet til SAAB. Det gjelder ikke bare leveringstiden, men også kvaliteten på varene. Den skal være 99,99 prosent i forhold til hva vi lover, og det jobber vi etter.
Det sier administrerende direktør og medeier i den 25 år gamle Holmestrandsbedriften FIBO, Einar Sorknes. Med sine 103 ansatte pluss et sett roboter, er bedriften en av byens største og en populær arbeidsplass. I lokalene på høyden over vestfoldbyen produseres aluminiumskomponenter til bilmotorer gjennom en topp modernisert prosess, elektroinstallasjonsmateriell og andre industrielle formål.
Den gamle bildelprodusenten har vokst jevnt. Omsetningen i fjor lå på 122 millioner kroner. Fibo har funnet sin nisje i bilmotordeler, og hovedkundene er noen av verdens største bilselskaper; SAAB/Scandia i Sverige og Ford i England. Ordrene i Sverige er langsiktige, med stabilt belegg. Ford-kontrakten fikk de ganske nylig, etter å ha luktet lenge på det engelske bilmarkedet. Ambisjonene er store; å erobre enda større deler av det engelske bildelmarkedet fra basen i Norge.
RASJONELT
Tre skift året rundt gjør at kapasiteten utnyttes maksimalt. Sommer som vinter, jul som sommer, produseres nye bildeler. Aluminiumen varmes opp, før de forskjellige komponentene støpes og avkjøles. Når de går ut fra fabrikklokalene er de klare for montering i bilfabrikken de leveres til.
Store årlige investeringer i nye maskiner og datautstyr gjør at Holmestrandsbedriften stadig har kunnet modernisere og effektivisere driften. Prosessen er basert på utstrakt bruk av avanserte roboter, og arbeidet automatiseres kontinuerlig. I stedet for at overskuddet tas ut som utbytte, reinvesteres mesteparten.
Mens salgsmarkedet er utlandet, er heller ikke råvarene norske. Til tross for at selskapet ligger midt i "aluminiumsland", med den norske aluminiumsgiganten Hydro nærmest vegg i vegg, er det ikke hos Hydro Fibo kjøper råstoffet sitt. Det er langt billigere å kjøpe resirkulert aluminium, hovedsakelig gamle ølbokser, fra Finland og Sverige. En liten del kommer fra Toten, mens storparten kommer fra våre nordiske naboland.
- For å tjene penger må vi være ekstremt kostnadseffektive, vi må hele tiden være opptatt av å spare, sier Sorknes. Han har for lengst sørget for å kjøpe inn kaffekopper med navn på til hver av de ansatte. Alle får to kopper hver og ansvaret for å holde dem rene. På den måten spares noen kroner i vaskemidler og strøm til oppvaskmaskinen; de fleste klarer seg med en lett skylling.
Selv om konkurransen innen bildelmarkedet er ekstrem og fullt ut internasjonalisert, henger Fibo godt med. Til tross for at den har bortimot det høyeste lønnsnivået blant de ansatte, får den stadig nye kontrakter.
- Vi er konkurransedyktige, vi får stadig nye kunder. Vi kan ikke konkurrere på pris, men på kvalitet. Det er selve produktet vi selger, sier direktøren fornøyd. Foruten egne kaffekopper og daglig småsparing, har bedriften innført et system som gjør at alle produkter som lages kontrolleres kontinuerlig. Det går ikke ut en eneste maskindel fra Fibo uten at den er kontrollert for feil først. Egne kontrollører sjekker prosessen jevnlig.
- Vår strategi for å lykkes er basert på null feil på produktene vi leverer og ekstrem pålitelighet i forhold til leveringsavtaler. "Just in time" er ikke bare et ord, men en leveregel for oss, sier han.
Foruten påliteligheten i forhold til varen, er effektivisering og kostnadsbesparelser nøkkelordene for å vokse i Norge. Fibo har ingen planer om å sette ut deler av driften til lavkostland, som mange andre gjør. For å matche det høye lønnsnivået, økes bruken av roboter, og utstyret utnyttes fullt ut.
Et annet vesentlig moment er langsiktighet. Bedriften planlegger for mange år fremover, slik at kunden skal vite hva den har å holde seg til når nye bilmodeller settes i produksjon.
BONUS
Til tross for kontinuerlig blikk for innsparinger, samt økende bruk av roboter, er de ansatte fornøyd med arbeidsmiljøet og betingelsene. Foruten en lønn som er basert på vanlig tariff for industriarbeid, er det innført et bonussystem. De ansatte får utbetalt bonus til jul hvert år , og den er basert på både produktivitet og driftsresultat. Hver måned presenteres driftsresultatet på oppslagstavla, slik at de ansatte kan følge utvikingen gjennom året. Bonusen ligger på mellom 4.000 og 13.000 kroner i året.
- Bonusordningen er bra og maner til ekstra innsats, sier Ulf Olsson, som er en av de ansvarlige for at ingen produkter med feil går ut av bedriften. Også operatør Eva Stranna sier hun trives godt med forholdene. Hennes jobb baserer seg delvis på samarbeid med og bruk av roboter.
Mens andre bedrifter trapper ned sine pensjonsavtaler og forpliktelser for de ansatte, har Fibo innført svært gode avtaler.
- Det er de ansatte som lager produktene. De har høy kompetanse, og vi har et sosialt ansvar for at de skal ha det bra, sier Sorknes.
Andre tegn på at arbeidsmiljøet er bra, er en nesten ikke tilstedeværende turnover og et lavt sykefravær.
Sorknes er ikke bare leder for en norsk industribedrift i medgang, men også medeier. Sammen med tre andre av de ansatte kjøpte han Fibo da den tidligere eieren for et par år siden varslet interesse for å selge.
- Vi så at Fibo hadde alle muligheter til å stå på egne ben, sier han.
Mens han bare har positive ting å si om bedriftsutviklingen, er ikke lovordene like mange om norsk industripolitikk.
- Man skulle nesten tro at norske politikere ikke var interessert i at det blir satset på industri i landet. Vi har avskrivningssatser som er helt bak mål og langt dårligere enn andre land vi konkurrerer med. For eksempel holder en robot i fire-fem år når den går døgnet rundt. Da bør den være avskrevet. Slik er ikke reglene her, og det frister ikke akkurat til nyinvesteringer, sier mannen, som likevel ser for seg at Fibos trailere skal gå enda oftere ut fra Våleveien og til europeiske bilprodusenter i årene fremover.
Holmestrand
- Innbyggere: 9.500
- Areal: 85 km2
- Vestfolds nordligste by
- Arbeiderpartiet har ordføreren
- Stabilt folketall
- Hydro Aluminium preger byen
- Her er også mye jordbruk.
Severdigheter: Olav Duun Huset, Backergården, Holmestrand Museum og Aluminiumsmuseet.
Fibo
Mill.kr. | 2002 | 2003 |
Driftsinntekter | 120,9 | 122,4 |
Årsresultat | 1,7 | 3,6 |