Næringsliv

Erobret Norge fra Svolvær

På fem år har nordnorske Økonor vokst til å bli landets nest største regnskaps- og rådgivningskjede. Nå vil administrerende direktør Johan-Thomas Hegdahl ha kloa i de store kundene også, varekjedene.

Publisert Sist oppdatert
Vi sto på Nordkapp-platået. Der kasta vi ut pinsene med den gamle Økonor-logoen på. Vi hadde kart over Nord-Norge i logoen. Det kunne vi jo ikke ha når vi skulle på signingsferd sørover.Det er fem år siden styret og ledelsen i regnskapskjeden med 18 nordnorske medlemskontorer bestemte seg for å ekspandere og bli en landsdekkende kjede. Det har de lykkes med. I dag har kjeden 47 kontorer fra Nordkapp i nord til Grimstad i sør. Målet er å ha 55-60 byråer i kjeden innen år 2007.Det forteller administrerende direktør i Økonor Johan-Thomas Hegdahl.FRANCHISEØkonomisk Rapport treffer Hegdahl i Oslo, hvor han ankommer en god del forsinket, fordi flyet fra Svolvær, der Økonor har hovedkontor, måtte innstilles på grunn av tåke. Hegdahl har invitert representanter fra hele Økonor-systemet til faglig påfyll, sosialt samvær og fest i flere dager på Oslo Plaza. Anledningen er Økonors 20-årsjubileum. Bortimot 350 Økonor-mennesker er i anmarsj. Hegdahl og de tre andre ansatte ved hovedkontoret i Svolvær har dratt til hovedstaden et par dager før gjestene, for å forberede arrangementet.Og når Hegdahl endelig dukker opp, har han mye han skulle ha sagt, fort. Mye er skjedd i Økonor siden han tok over sjefsstolen i 2001 og langtidsplanen ble lagt for videre vekst.- Vi bestemte oss for å vokse med fem-syv regnskaps- og rådgivningsbyråer i året, fram til utgangen av 2007.Franchise er stikkordet og nøkkelen til suksess, ifølge Hegdahl.- Vi valgte å bygge en ren franchisekjede.- Franchise innebærer lokalt eierskap. Erfaringen fra Nord-Norge er at det er veldig viktig med tette relasjoner mellom bedrift og regnskapsfører. Regnskapsføreren vet nesten før partneren når det er skilsmisse på gang. Det er svært viktig at regnskapsføreren, altså vi, har lokal kunnskap om markedet, sier Hegdahl.- Når det enkelte byrå, franchisetakeren, selv eier virksomheten, øker egeninteressen og motivasjonen for å gjøre en god jobb. I tillegg blir det lettere å holde på nøkkelpersoner, mener Hegdahl. Han er overbevist om at organisasjonsmodellen er viktig for resultatet. Og ikke minst er det viktig at alle byråene i kjeden er med på samme premisser.ALLE KJEDER SEGEtter den symbolske handlingen på Nordkapp i 2001 startet Hegdahl og ledelsen i Økonor et nitid kartleggingsarbeid av hvilke regnskapsbyråer som fantes ulike steder i landet. De ville ha nøye kontroll med hvem de fikk med på laget.- De fleste byråene i bransjen er veldig små, med under fem ansatte. Vi ønsket større byråer. Og vi lette etter byråer med godt renommé i sitt lokalmarked. Før vi gikk sørover, visste vi hvem vi ville ha, forteller Hegdahl.- Vi for ikke rundt på hotellene og hadde vekkelsesmøter. Vi tok direkte kontakt med hvert enkelt byrå, sier Hegdahl. - Alle kjeder seg jo for tiden. Hegdahl sikter til alle bransjer, enten det er klær, sko, bygg, rørleggere, frisører, matbransjen osv. Regnskaps- og økonomifunksjonene sentraliseres. Framtidens potensielle kunder er store. Det er kunder Økonor gjerne vil være i stand til å betjene. Derfor lette Hegdahl og co. bevisst etter større byråer med høy kompetanse.- Vi ønsker å jobbe mer mot storkunder, sier han. Frisørkjeden Nikita er allerede kunde. Det samme er 50 Statoilstasjoner, selv om hovedkonkurrenten Visma har sentralavtale med Statoil.- De store kundene ønsker få kontaktpunkter, derfor er vi i ferd med å bygge opp spisskompetanse ved noen kontorer, på frisørbransjen ett sted og for eksempel sport et annet sted. Ved å posisjonere oss nå som det er gode tider, står vi rustet til å møte framtiden. Kundene kjeder seg, og det gjør vi også, sier Hegdahl.INTROVERTE FAGFOLKHegdahl tror Økonor skal være rustet til å takle den største utfordringen i bransjen framover, nemlig å få tak i kompetente folk. Og det er ikke hvem som helst han er på jakt etter.- Vi vil ha økonomer med gode kommunikasjonsegenskaper. Gode rådgivere.Mer og mer av regnskapsfunksjonene blir automatisert. Rådgivning blir viktigere og viktigere.- Det er ikke nok med dyktige fagfolk. Det er jo ikke til å stikke under en stol, sier Hegdahl og skaffer seg trolig i samme øyeblikk en rekke uvenner, at det finnes en god del introverte fagfolk i regnskapsbransjen. De er flinke til å få alt til å stemme på femøringen, men vi trenger folk som kan forklare det for kundene også.Han mener kampen om den arbeidskraften kommer til å bli hard framover. Et viktig mål Økonor har satt seg, er at byråene skal bli markedsledere i sitt lokalmarked. Det krever den beste kompetansen.IKKE TIL HIMMELSØkonor teller 47 franchisetakere eller-byråer, med til sammen 530 ansatte. Målet er ikke å bli størst. - Vi skal ikke vokse inn i himmelen. Når vi når målet om 55-60 byråer, har vi god nok dekning. Da skal vi endre fokus til det enkelte kontor som skal videreutvikle seg og vokse videre. Får vi en vekst på en million kroner i omsetning per kontor, tilsvarer det 10 nye byråer.Hegdahl og Økonor har satt seg mange mål. Ett av dem er at kjedekontoret i Svolvær, hvor han holder hus, ikke skal tjene penger nå. Det trenger ikke skje før neste år.- Nå bygger vi merkevaren og utvikler selve innholdet i konseptet. Vi har et eget kvalitetsteam som reiser rundt til kontorene våre. Vi har brukt mye ressurser på rekrutteringen. Byråene tjener penger. Målet er en resultatgrad på 10 prosent i gjennomsnitt i år. Hegdahl tror målene blir nådd. I år runder omsetningen totalt 270 millioner. Neste år skal den passere 300 millioner.Det mangler ikke på mål og planer. Hegdahl har derimot ingen planer om å forlate vakre Lofoten og flytte hovedkontoret til mer sentrale strøk, der andre kjedekontorer holder hus.- Vi blir sett på litt som kjerringa mot strømmen, men vi flytter ikke. I rekrutteringsprosessen har det bare vært en fordel å holde hus i Svolvær. Mange synes det er bedre med oss enn med mer slepne østlendinger, sier Hegdahl.- Vi er vel litt mer uformelle.Alle kontorene som var med i kjeden pr. 31.12.05, er inkludert i tallene for 2005.Hovedkontor: SvolværAntall ansatte: 530Bakgrunn Økonor

2004 2005
Sum driftsinntekter220,1 mill.270,3 mill.
Driftsresultat161,1 mill.20,1 mill.

Powered by Labrador CMS