jobb og ledelse

Et luksuriøst forbruksgode

St. Tropez, Key West, Cape Town eller Zanzibar? Klarer du ikke bestemme deg for hvor du skal kjøpe feriehuset, og har ti millioner å bruke, kan en leilighet på cruiseskipet The World være tingen. Men en god investering er det ikke.

Publisert Sist oppdatert

Det heter ikke lugar, men leilighet ombord på The World. Det er kanskje ikke så rart, for med størrelser fra 63 til 300 kvadratmeter er de en del større enn lugarene på danskebåten.

De totalt 165 leilighetene består av alt fra studioleiligheter til leiligheter med tre soverom og tre bad. Alle leilighetene har eget kjøkken og er ellers fullt møblerte, også med elektronisk utstyr som flatscreen-TV og stereoanlegg. I tillegg kommer egen balkong med jacuzzi. Prisene begynner altså på 1,3 millioner dollar, rundt ti millioner kroner. Den dyreste kostet 6,84 millioner dollar, cirka 46 millioner kroner, og er solgt for lengst.

Det er de fleste andre leilighetene også, ifølge Hans Christian Magnus, som er ansvarlig for salg og markedsføring og som jobber ved ResidenSeas Oslokontor. Det er ResidenSea som har ansvaret for driften av skipet.

- Siden eierne kjøpte skipet i fjor høst, har mange som tidligere nølte bestemt seg for å kjøpe. Vi har solgt 60 leiligheter siden nyttår, og i dag er 90 prosent av leilighetene solgt.

Kjøperne er i aldersgruppen 40-65, og gjennomsnittsalderen er 55 år. 40 prosent er amerikanere, mens resten hovedsakelig kommer fra Europa. En del er skandinaver, men Magnus vil ikke ut med navn.

- Vi har fått den profilen vi hadde håpet. Eierne er entreprenører og forretningsfolk og gjerne fortsatt aktive i forretningslivet. The World er ikke noe kjendisskip, og det er ikke noe glitzy miljø om bord, sier han.

- Men er det noen god investering å kjøpe en leilighet på et skip som nødvendigvis synker i verdi?

- Dette er ingen investering, men et forbruksgode, akkurat som for eksempel en yatch er, sier Magnus, som forteller at de som har solgt leiligheten videre hittil har fått igjen det de ga for den.

Leilighetene er såkalt leasehold, det vil si at eierne kjøper retten til leiligheten i 70 år. The World fungerer i dag som et borettslag, og det er styret som bestemmer hvor ferden skal gå. Ruten er lagt opp to år i forveien. Eierne må ut med en årlig husleie på syv-åtte prosent av kjøpesummen, altså fra omtrent 100.000 kroner. Dette dekker forsikring, havneavgifter, kulturprogram, lønn til de rundt 250 ansatte, rengjøring to ganger om dagen og vedlikehold av skipet. I tillegg får en kreditt på opptil 20.000 dollar, cirka 140.000 kroner, som kan brukes i skipets restauranter og butikker.

LEIER UT

De fleste eierne bruker leiligheten fire-fem måneder i året. Det betyr at det sjelden er flust med folk på skipet. The World er ikke noe skatteparadis, alle eierne skatter til sine respektive land. Det er fritt frem å leie ut leilighetene, enten privat eller gjennom ResidenSea.

- Kan et firma kjøpe leilighet?

- Jada, flere har kjøpt gjennom firma. Eierne har ofte mottagelser for forretningsforbindelser eller venner og kjente. Sånn sett blir det akkurat som med en vanlig leilighet. Eierne står fritt til å bruke den som de vil, sier Magnus.

The World hadde en tung start. Forsinkelser i byggingen, usolgte leiligheter og mye medieoppstyr gjorde at mange var skeptiske til konseptet. Skipet er fortsatt det eneste flytende leilighetskomplekset i verden, men nå har andre også begynt å snuse på ideen. Four Seasons er ifølge Magnus involvert i et mulig prosjekt. Han er overbevist om at vi snart får se flere tilsvarende skip på verdenshavene.

- Som de første må man nødvendigvis gjøre noen feil. Det som er flott er at dette er en norsk idé, og at The World er bygget i Norge og med norsk design, sier han.

Powered by Labrador CMS