jobb og ledelse
Europas nest dyreste biler
Prisene på nye biler øker mer i Norge enn i andre europeiske land. Norge har Europas nest dyreste biler, bare slått av Danmark.AV NILS CHRISTIAN FIXDAl og PEDER ULLEVOLD
Norske bilpriser er fortsatt på Europatoppen. Ifølge en undersøkelse fra PricewaterhouseCoopers har Norge det siste året hatt en prisøkning på fire prosent. I våre naboland har prisene økt mindre. Prisene i Sverige har økt med 2,6 prosent, i Danmark har de økt med 1,7 prosent, i Finland 0,9 prosent og i Tyskland 2,2 prosent.
Undersøkelsen viser også at bilbransjen øker prisene på biler med dieselmotor mer enn biler med bensinmotor. Årsaken er kraftig vekst av dieselbiler.
- Diesel utgjør nå rundt halvparten av alle solgte biler i Europa, og det er ingen tegn til at trenden vil avta, sier Charles Seguin, leder for Retailer Capabilities Division i PricewaterhouseCoopers.
Det siste året har salget av dieselbiler i Norge tatt helt av. Ifølge undersøkelsen er dieselsalget i Norge økt med 45 prosent. Sammen med Ungarn har Norge den største salgsøkningen av dieselbiler. Høyest dieselandel er det i Belgia, der over 70 prosent av nye biler har dieselmotor. I Sverige er det en dieselandel på bare åtte prosent, mens den i Norge er på rundt 30 prosent.
Nordmenn betaler i gjennomsnitt 65 prosent mer for bilene sine enn hva den gjennomsnittlige europeer gjør, viser undersøkelsen (se tabell). Prisene på biler stiger generelt i hele Europa grunnet økende etterspørsel etter dieselbiler. Det eneste vi nordmenn kan trøste oss med, er at det ikke er særlig godt å være dansk bilist i Danmark for tiden, der er nemlig prisene 94 prosent over gjennomsnittet. Biler er billigst i Tsjekkia, Sveits og Italia.
Salget av nye biler er i Europa økt med 1,8 prosent det siste året. I Norge har det vært en økning på 17 prosent, og ikke i noe annet land i Europa har økningen vært større.
Bilpriser i Europa| Land | Prisindeks | Prisøkning | Volumøkning |
| siste 12 mnd. | siste 12 mnd. | ||
| Østerrike | 104 | 0 | 3.2% |
| Belgia | 95 | 2.2% | 0.1% |
| Tsjekkia | 92 | -1.2% | -10.7% |
| Danmark | 194 | 1.7% | 13.8% |
| Finland | 131 | 0.9% | -15.9% |
| Frankrike | 98 | 3.1% | 1.9% |
| Tyskland | 96 | 2.2% | 1.2% |
| Hellas | 94 | 1.0% | 6.6% |
| Ungarn | 96 | 1.6% | -0.2% |
| Irland | 130 | 1.2% | 8.5% |
| Italia | 93 | 6.6% | -0.1% |
| Norge | 165 | 4.0% | 16.9% |
| Polen | 95 | 1.5% | -23.2% |
| Portugal | 115 | 7.9% | 4.1% |
| Spania | 97 | 3.8% | 5.6% |
| Sverige | 97 | 2.6% | 3.0% |
| Sveits | 93 | 1.5% | -3.2% |
| Nederland | 119 | 3.2% | -2.8% |
| England | 102 | -0.9% | -4.2% |
| Europeisk gjennomsnitt | 100 | 3.9% | 1.8% |
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen