Samfunn
Facebook og News Corp er enige om betalingsavtale i Australia
News Corp har blitt enige med Facebook om en treårsavtale der sistnevnte betaler førstnevnte for å videreformidle deres nyheter via plattformen i Australia.
Avtalen kommer etter lignende avtaler mellom Facebook og tre australske medieselskaper i februar, etter at den landets regjering innførte en medielov myntet på Facebook og Google.
Loven pålegger digitale plattformer å forhandle med og betale australske nyhetsmedier for å kunne dele nyhetssakene de produserer. De forrige avtalene kom til etter en krangel mellom regjeringen og Facebook, som midlertidig blokkerte deling av nyheter på plattformen i landet.
Blant mediehusene som omfattes av avtalen med Rupert Murdoch-eide News Corp, er den riksdekkende avisen The Australian og nyhetssiden news.com.au, samt flere viktige storby- og regionsaviser. Ifølge News Corp har også Sky News Australia blitt enige med Facebook om en ny avtale.
– News Corp og Facebook har blitt enige om en treårig milepæl av en avtale i Australia, som vil føre til betaling for innhold, tvitret finansminister Josh Frydenberg tirsdag.
Videre understreker Frydenberg at den kommer i kjølvannet av Morrison-regjeringens «verdensledende» medielov. Ifølge Sydney Morning Herald har Facebook også kommet til enighet med flere andre store medieaktører i landet.
Google, som truet med å trekke seg helt ut av Australia, har allerede inngått avtaler med flere mediegrupper, deriblant News Corp og Nine.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Slakter eget slagord
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse