Samfunn
Facebook sperrer deling av nyheter i Australia
Facebook sperrer delingen av nyheter i Australia, med henvisning til et lovutkast som pålegger dem å betale medier de viderebringer nyheter fra.
Facebook har i lengre tid forhandlet med australske myndigheter, som i et nytt lovutkast pålegger selskapet å betale for nyheter de distribuerer og tjener penger på.
Selskapet har fra tidlig torsdag gjort det umulig for australiere å publisere linker til nyhetsartikler eller klikke seg inn på Facebook-sidene til aviser og nyhetsmedier fra hele verden.
Rammer bredt
Men forbudet har også rammet flere nødtjenester i landet. Brann-, helse- og meteorologitjenester har hatt problemer med Facebook-sidene sine, og flere har rettet sinte oppfordringer til Facebook om å ordne opp.
En talsperson for nettgiganten har sagt at offisielle myndighetssider «ikke skal rammes av dagens kunngjøring» og at selskapet raskt skal rette dette opp.
Human Rights Watch beskriver blokkeringen – som også har rammet veldedige organisasjoner, sidene til urfolkssamfunn og til og med Facebooks egen Facebook-side – som en «urovekkende og farlig utvikling».
– Facebook innfører alvorlige begrensninger og sensurerer informasjonsflyten til australiere, sier Elaine Pearson, som leder HRWs Australia-gren.
Regjeringen: Facebook tar feil
Den australske regjeringen langer ut mot Facebooks tiltak og kaller det «hardhendt».
– Facebook tok feil. Facebooks handlinger var unødvendige, de var hardhendte og de vil skade selskapets ry her i Australia, heter det i en uttalelse fra finansminister Josh Frydenberg.
Regjeringen har i likhet med flere mediegrupper også slått alarm om at blokkering av verifiserte nyhetsorganisasjoner kan føre til at desinformasjon florerer på plattformen.
Flere sider som jevnlig fremmer desinformasjon og konspirasjonsteorier, har ikke blitt rammet av forbudet, ifølge AFP.
Kan sette presedens
Flere nettgiganter har kjempet mot det australske lovforslaget, som er det første i verden av sitt slag. Frykten er at det kan sette en global presedens som kan gjøre skade på forretningsmodellen deres og framtvinge store endringer.
– Lovforslaget misforstår helt grunnleggende forholdet mellom vår plattform og utgivere som benytter den til å dele nyhetsinnhold, sier sjefen for Facebooks virksomhet i Australia og New Zealand, William Easton.
Facebooks respons står i skarp kontrast til den fra Google, som de siste dagene har fremforhandlet avtaler med flere mediegrupper, deriblant Rupert Murdochs News Corp.
Presset er stort på myndighetene for å få på plass en avtale med Facebook, og Frydenberg tvitret torsdag at han har hatt en «konstruktiv diskusjon» med Facebook-sjef Mark Zuckerberg.
Store reklameinntekter
For hver 100. dollar som blir brukt på nettreklame i landet, henter Google inn 53 av dem, mens Facebook får 28. Resten deles av andre, noe som tar viktige inntekter bort fra de journalistiske mediene, ifølge australske konkurransemyndigheter.
Situasjonen gjenspeiles i flere deler av verden, hvor nettgigantene møter tiltakende press for å dele inntektene sine med nyhetsorganisasjoner.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen