spør om arbeidsrett

Feriepenger ved eierskifte

Hvem er ansvarlig for feriepenger ved eierskifte?

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg har nettopp overtatt en mindre virksomhet – en frisørsalong – med virkning fra årsskiftet. Virksomheten er drevet som et personlig foretak, dvs. enkeltmannsforetak. Før årsskiftet var jeg ansatt hos den tidligere eieren. Jeg overtok også arbeidsgiverfunksjonene for de øvrige ansatte i salongen, en håndfull mennesker.

Ved overtagelsen har disse reist spørsmålet om feriepenger og hevder at jeg er ansvarlig for dette. Forholdet var dessverre ikke berørt i den overtagelsesavtale som ble inngått mellom den forrige eieren og meg. Har de ansatte rett, slik at jeg må dekke deres feriepenger?

For øvrig – hva med feriepenger til meg selv?

– Frisør

Svar: Når en virksomhet skifter eier, er nok det en kjensgjerning at den nye innehaver trer inn i den tidligere innehavers plikt til å gi både feriefritid og betale feriepenger. Dette er regulert i ferieloven § 12.

Det hindrer ikke at arbeidstagerne også kan gjøre krav på feriepenger hos den tidligere innehaver. En ny eier har altså et solidaransvar med tidligere eier for å måtte dekke inn dette.

Som utgangspunkt må det da forutsettes at ny eier vil ha et tilbakesøkingskrav – et såkalt regresskrav – mot tidligere eier, med mindre det er fastsatt i avtalen at ansvaret for feriepengene er hensyntatt i fastsettelsen av kjøpesummen. I egenskap av tidligere arbeidstager, må det derfor uansett meldes krav om feriepenger hos den forrige eier for dine egne feriepenger.

Vårt råd er derfor at både du og dine ansatte snarest kontakter tidligere eier og gjør krav på feriepengene. Vegrer vedkommende seg for å betale, bør du utbetale feriepengene til de øvrige ansatte og eventuelt inndrive regresskravet hos forrige eier rettslig.

– SBDL v/Arvid R. Ødegård

Powered by Labrador CMS