jobb og ledelse

Ferske fjes: Det er lønnsomt å bry seg

Statsvitere flest velger en karriere langt borte fra hvitsnipper i næringslivet. Elin Merete Myrmel-Johansen valgte utradisjonelt. Nå lærer hun kolleger å ta samfunnsansvar.

Publisert Sist oppdatert

32-åringen fra Kristiansand begynte som konsern-trainee i Storebrand kort tid etter avsluttede studier. Men først hadde hun et engasjement ved Universitetet i Bergen. Sørlendingen har også medieerfaring, hun har skrevet utenrikskommentarer i Bergensavisen, samt jobbet som webjournalist i TV 2. Men siden våren 2000 har Myrmel-Johansen vært i Storebrand.

- De fleste statsvitere havner i forvaltningen, eller i internasjonale organisasjoner. Jeg ville gjøre noe annerledes. Næringslivet trenger folk med ulik bakgrunn. Mangfold er viktig. Det gjelder å se kunden fra alle vinkler. Folk med lik bakgrunn tenker likt. De første to årene i Storebrand var jeg innom fire ulike avdelinger, hvert opphold var på seks måneder, sier Myrmel-Johansen.

40 PROSENT KVINNER

I dag er hun pådriver for samfunnsansvar i Storebrand. Hun skal få pengefolka til å innse at det er lønnsomt å ta ansvar. For ti år siden satte konsernet samfunnsansvar for alvor på dagsordenen, og ting ble satt i system. I år markeres tiårsjubileum, blant annet ved å utvide minimumsstandarden for selskaper Storebrand investerer i. Konsernet jobber etter en handlingsplan.

- Den er veldig omfattende, og tar også for seg interne målsettinger. Vi har et samfunnsansvar også for våre ansatte, og har blant annet mål om 40 prosent kvinner i ledende stillinger innen utgangen av 2006. Storebrands viktigste oppgave er å skape verdier, men det er ikke likegyldig hvordan vi gjør det. Vi skal ikke investere i selskaper som driver uetisk. Klasebomber, landminer og barnearbeid holder vi oss unna. Vi tar avstand fra selskaper som driver korrupsjon og som medvirker til krenkelse av menneskerettigheter. Vi investerer heller ikke i tobakkselskaper. Som livsforsikringsselskap blir det feil signal, sier Myrmel-Johansen.

- Hvorfor passer du til denne jobben?

- Jeg har et engasjement. Jeg tenker helhetlig, og klarer å nå fram til økonomer og investorer med gode kundehistorier. Det gjelder å overbevise dem om at dette er viktig og lønnsomt. Jeg skal være fanebærer og pådriver, sier Myrmel-Johansen.

SAMFUNNSANSVAR

Hun prater engasjert om Storebrands tiårige samarbeid med Norges Røde Kors, og om samarbeidet med organisasjonen MOT, en ideell, landsomfattende stiftelse som har som formål å skape varmere og tryggere oppvekstvilkår for barn og ungdom slik at mobbing, vold og rusmisbruk reduseres.

- Men samarbeid med Røde Kors og MOT, det handler vel også om å stille konsernet i et positivt lys og sørge for at vi får de rette assosiasjonene?

- Selvsagt ønsker vi at flest mulig skal vite at vi samarbeider med Røde Kors, men positive assosiasjoner er ikke det viktigste. Dette er ikke kun en logoeksponering. Da hadde vi heller betalt for markedsføring. Jeg mener store bedrifter må ta et ansvar.

- Hva blir utfordringene framover?

- Vi kan alltid bli bedre, alltid strekke oss lenger. Forbedringspotensialet er kontinuerlig.

- Hva har du fått til i jobben som du er stolt over?

- Jeg har bidratt til at samfunnsansvar er blitt et satsingsområde i Storebrand. Det har hatt positiv effekt også internt i selskapet. For to år siden vant vi prisen for beste bærekraftighetsrapport. Prisen deles ut av flere store fagforbund og GRIP-stiftelsen, for bærekraftig produksjon og forbruk. Nå skal prisen snart deles ut på ny, jeg håper vi gjør det bra også denne gang.

Elin Merete Myrmel-Johansen

Utdanning: Statsviter
Sivilstatus: Gift, ett, snart to barn
Fritid: Trening, turer, god mat og vin, venner
Aktuell: Leder samfunnsansvar i Storebrand ASA

Powered by Labrador CMS