jobb og ledelse
Ferske fjes: Diagnose: Reisefeber
Da Kristin Sætevik presenterte gubbene i reiselivsbransjen for ideen om å bruke internett til å selge feriereiser, møtte hun mye motstand. Nå har pipa en annen lyd.
Sætevik er administrerende direktør i Reisefeber.no, et av Norges største nettreisebyrå, med en forventet omsetning på 180 millioner kroner i 2005. Hun har vært med på å bygge opp selskapet siden 1998, da SOL Reise, der hun jobbet, ble solgt til en gruppe investorer.
- De ville at det skulle hete Feberreiser, men jeg sa at det heller burde hete Reisefeber.
- Det klinger litt bedre, ja.
- Ja, ikke sant.
Sætevik forteller om tøffe år i begynnelsen, da hun skulle forsøke å overbevise reiselivsbransjen om at fremtiden var på internett.
- Jeg var en ung jente som møtte en gubbekultur som syntes internett var nytt og skummelt. Jeg møtte mye motstand og fikk mye nei. Først da de store flyselskapene begynte å presse bransjen, kom de på gli.
Fra en sped start i et trangt loftsrom i Kirkegata, hvor hun gjorde alt fra å tømme søpla til å løpe rundt til forskjellige investorer, leder Sætevik en bedrift med 25 ansatte.
- Jeg har aldri vært en typisk karrierejeger, men har alltid hatt målsettinger og jeg liker å levere resultater. Sånn sett har jeg vel et konkurranseinstinkt.
- Hva er mest utfordrende i jobben din?
- Som leder er jobben min å få medarbeiderne til å yte maksimalt. Det er utfordrende, særlig for meg som er konfliktsky. Men jeg lærer mye av det, og å jobbe med mennesker er også det jeg liker best i denne jobben. Reisefeber er en teknologibasert tjeneste, og det er en utfordring å alltid tilby de beste løsningene til brukerne.
- Det er veldig tilfredsstillende å ha vært med fra starten. I dag jobber jeg mer strategisk med Reisefeber. Vi er fortsatt en liten og lettbent organisasjon i Skandinavia, selv om vi er blitt større gjennom våre eiere i USA, Travelocity. Når en beslutning er tatt, kan vi raskt sette i gang med gjennomføringen. Jeg vil også gjerne nevne de jeg jobber med. Noen har vært med hele veien. Jeg har ikke bygget opp selskapet helt alene.
- Du er ikke klar for nye utfordringer, da?
- Mange spør om det. Vanligvis er det ikke gründeren som driver selskapet, men jeg føler fortsatt at det er mange spennende oppgaver i Reisefeber. Jeg har akkurat omorganisert organisasjonen, slik at det ikke er noen som erstatter meg når jeg er borte, men flere får mer ansvar. Det blir spennende å se hva som skjer når jeg kommer tilbake.
Sætevik har for øyeblikket mammapermisjon, etter at hun fikk sitt første barn for litt over to måneder siden.
- Det var nå jeg skulle spørre hva du bruker fritiden til, men det er vel ganske opplagt?
- Ja, jeg lærer meg å være mamma. Men ellers reiser jeg en del, det er jo en del av jobben.
- Hva slags reiser?
- Jeg er en typisk kaffelatte-dame, så storbyferier er helt supert for meg. Men nå planlegger vi en lengre tur til høsten, alle tre.
FAKTA
Kristin Sætevik
Utdanning: Internasjonal markedsføring fra Institutt for Høyere Markedsføringsutdannelse
Fritid: Nybakt mor, ellers en del reising, særlig til storbyer, habil tennisspiller
Sivilstatus: Samboer, ett barn
Aktuell: Administrerende direktør i Reisefeber.no
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen