jobb og ledelse

Ferske fjes: Entusiastisk og ambisiøs direktør

Martin Jørgensen i VIA Gruppen ble i høst kåret til årets unge leder i reiselivet. Det var tilfeldigheter at Jørgensen havnet innen reiselivsbransjen, men dette angrer han ikke på i dag.

Publisert Sist oppdatert

Grunnen til at han har fått denne prisen kan være en kombinasjon mellom det at han tør å stikke seg frem og at Via har et kjent merkenavn, sier Martin Jørgensen.

Reiselivsorganisasjonen HSMAI og fagbladet Hotell, Restaurant & Reiseliv står sammen med Cornell University bak den nye prisen, som i høst ble utdelt for første gang. Foruten diplom og prydfat fra Porsgrunds Porselen består prisen av et kortere studieopphold ved Cornell i New York.

Om vinneren i kategorien Årets Unge Leder i Reiselivet uttalte juryen:

«Martin Jørgensen har allerede rukket å skaffe seg en allsidig bakgrunn i reisebransjen og har vært med på å bygge opp en av de fremste aktørene innen sin del av reiselivet. Dette er skjedd i en tid med usedvanlig store utfordringer for bransjen. Vinneren beskrives som ekstremt effektiv, med stor arbeidskapasitet og høy gjennomføringsevne. Vinneren har vist stort ansvar for sine arbeidsoppgaver og sine kollegaer, han har vært aktiv i relasjonsbygging og har styreverv både nasjonalt og internasjonalt. Han er i dag ansvarlig for teknologi og alle kommersielle sider ved virksomheten, er medlem av ledelsesgruppen og er direkte ansvarlig for store deler av selskapets lønnsomhet. Martin Jørgensen er også kjent for å dele sin kunnskap og sitt engasjement også i bransjesammenheng - som en dyktig kommunikator, foredragsholder, møteleder og debattant. En tydelig, synlig og flott representant for vår næring.»

- Innen 2005 skal vi være størst i Norden og innen 2007 skal vi være verdens beste forretningsreisebyrå, sier Jørgensen.

Etter en periode som turguide for Ving i Spania og Østerrike i 1993, etterfulgt av jobben som salgssjef på Central Hotel i Namsos, ble Martin Jørgensen i 1994 ansatt i salgsavdelingen i Color Line, med ansvar for konferanseinnsalget og salget til turoperatører. Året etter gikk veien til SAS Hotels Worldwide i Oslo som salgssjef for forretningsmarkedet, og senere som Director Worldwide Accounts med ansvar for de viktigste norske bedriftene. I 1998 ble han utnevnt til regional salgsdirektør i Radisson SAS Hotels Worldwide, med base i Bergen.

I 2000 ønsket nettsuksessen Lastminute.com å ekspandere i Skandinavia, og ansatte Martin som Business Development Manager. Året etter gikk han inn som administrerende direktør for Lastminute. com i Norge, og leder for Travel & Technology for virksomheten i Skandinavia.

I 2001 tok Martin Jørgensen steget over til sin nåværende arbeidsplass, VIA Flyspesialisten, som kommersiell direktør med ansvar for forretningsreisebyråene, teknologi og alle kommersielle aspekter av virksomheten.

Martin Jørgensen er også engasjert i ulike reiselivsfora, foreninger og arbeidsgrupper. Han er styreformann i nettreisebyrået Gotogate AS og styremedlem i Radius, den internasjonale reisebyråkjeden der VIA er partner.

- Det var en tilfeldighet at jeg havnet i reiselivet, men det er ingen tilfeldighet at jeg er blitt her, sier Martin Jørgensen.

Martin Jørgensen
Født: 7. januar 1970
Utdannelse: Eksportmarkedsfører, etatsutdanning i Forsvaret
Fritid: Motorsykkel, friluftsliv
Sivilstatus: Samboer, tre barn
Aktuell: Årets unge leder i reiselivet

Powered by Labrador CMS