jobb og ledelse

Ferske fjes: Flåteselgeren

Marius Paus (34), markedsdirektør i LeasePlan.

Publisert Sist oppdatert
Han skal overtale norske storbedrifter om at han bør drifte bilflåten deres. Proppfull av lojalitet for kunder, familie og firma avanserer han i biladministrasjonsfirmaet han ble en del av i 1994. Da besto LeasePlan av 2000 biler og 20 ansatte. I dag har de 24.500 biler og 95 ansatte. 38 av disse jobber under den nye markedsdirektøren, Marius Paus, som forteller Økonomisk Rapport at både LeasePlan og bransjen generelt har økt enormt siden begynnelsen av 90-tallet. Så mange biler betyr mange kunder, og det er noe som passer Paus veldig bra.- Det å jobbe med mennesker er noe jeg er veldig glad i. LeasePlan driver jo på mange måter med outsourcing, og letter kundene for bilrelaterte administrasjonsoppgaver. Det gir en god følelse å kunne jobbe med besvarelser og hjelpe med kostnadsbesparende tiltak, sier han.Paus vet nok godt hva han snakker om. Før han fikk sjefsansvaret for kundene, hadde han daglig kontakt med dem, via jobben som avdelingsleder for kundeservice.GLEDER OG ERGRELSER- Gleder og ergrelser i jobben din?- Jeg trives kjempegodt. Det jeg liker best, må være å treffe og jobbe med kunder og kollegaer. Det er givende. Og når vi får til gode resultater for kundene våre og oss selv, er det kjempegøy. Det gir en svært tilfredstillende følelse. Hvis noe skulle være en ergrelse, så måtte det være de gangene vi har opplevd misfornøyde kunder. Det er ikke så mange av dem, men de er viktige, for det er fra dem vi lærer å forbedre oss.Paus synes selv han er flink med menneskerelasjoner, er resultatdreven og løsningsorientert.- Hvilke nye utfordringer venter deg i den nye stillingen?- Nysalg. Tidligere jobbet jeg med eksisterende kunder. Å jobbe med nye kunder er et nytt område for meg. Vår bransje, billeasing, er et marked i vekst, det gjelder også konkurransen. Da jeg begynte var kunder usikre på hva biladministrasjon var. I dag er markedet mer modent og kundene stiller stadig tøffere krav.Marius Paus stortrives i jobben, sier han selv. Han har vokst opp i en familie som drev med bilsalg, og lenge trodde han at det skulle bli veien hans også. Etter endt utdanning i Oslo, oppdaget han LeasePlan, som drev med noe som var nytt og virket spennende. Siden da har han jobbet der, og har som fremtidsplan å være en aktiv del av fremgangen til LeasePlan. Paus er veldig lojal mot jobben sin, og vil ikke høre om headhuntere og den slags.LeasePlan engasjerer seg på flere områder enn bare leasing, blant annet Grønn Plan, som Økonomisk Rapport har skrevet om tidligere.- Med så mange biler som vi har i flåten vår, og som Norges ledende aktør innen bilhold, er det klart vi har et ansvar for miljøet. Grønn Plan er i samarbeid med GRIP (grønt i praksis), og innebærer blant annet at vi gir kundene en full CO2-oversikt. Vi ser det som vår oppgave å hjelpe våre kunders bilbruk til å bli så klimanøytral som mulig.LANGS VANNKANTENPaus omtaler seg selv som entusiastisk, lojal og jordnær. Det siste er ikke alltid helt tilfelle. Han vokste opp langs vannkanten på Hvaler, og tilbringer fremdeles deler av sommerferien uten fast grunn under føttene, i en 28 fots seilbåt, som gjerne finner veien til svenskekysten. Og seilesesongen avløser skisesongen, to-tre ganger i uken har han glassfiberplankene på bena. Så var han også konkurranseløper med flere bragder på kretsnivå. Diplomøkonom fra BI, med spesialisering i markedsføring Gift, en sønn på 5 år Opp på fjellet eller ut ved havet Markedsdirektør i LeasePlanMarius PausUtdanning:Sivilstatus:Fritid:Aktuell:
Powered by Labrador CMS