jobb og ledelse
Ferske fjes: Storebrand i blodet
En high-fly jobb i City fristet ikke Nils Robert Hodnesdal. I stedet valgte han Storebrand. Etter ti år er han like fornøyd med avgjørelsen.
Hodnesdal ble som nyutdannet siviløkonom invitert på intervjuer hos prestisjetunge konsulentselskaper og banker i inn- og utland. Han fikk flere tilbud, men takket nei.
- Jeg fant ut at jeg som person ikke hørte til et slikt miljø. Det er mange spisse albuer, aggressive mennesker og særegen livsstil i den bransjen. Det passer ikke meg. Jeg er godt fornøyd med valget jeg gjorde, sier Hodnesdal.
Det har han grunn til. Ti år etter at han startet som trainee i Storebrand, sitter Hodnesdal som direktør for investor relations og corporate finance, en jobb han har hatt siden høsten 2004.
- Hva er mest spennende med jobben din?
- Intensitetsnivået i corporate finance-prosjektene kan være høyt, og sånn sett er det spennende. Det er utfordrende å legge opp det taktiske løpet, å finne muligheter og løsninger. Men jeg synes det kan være like spennende med investor relations-biten.
Hodnesdal reiser rundt i Norge, Europa og USA for å møte investorer, analytikere og andre i kapitalmarkedet.
- Det er utrolig hvor mye de kan om Storebrand. Jeg kan komme til et møte i 30. etasje i et kontorbygg i Boston, og der sitter det en luring som kjenner Storebrand bedre enn sin egen lomme.
- Det nytter ikke for deg å komme halvforberedt på slike møter?
- Nei. Jeg var i Zürich forleden, for å møte ti investorer. De var veldig interessert i pensjonsreformen i Norge. Det var imponerende hvor mye de visste. Jeg bruker mye tid på å tenke ut hva slags spørsmål jeg kan få på slike møter, så jeg ikke får spørsmål jeg ikke kan gi skikkelige svar på. Vi anser aksjonærene som eiere med rett til å gi innspill. Vi har gjensidig nytte av hverandre.
- Hvor stor frihet har du til å utføre jobben på din måte?
- Kulturen i Storebrand er prestasjonsorientert, det viktigste er at det er kvalitet på det man leverer, så jeg har en del frihet, sier Hodnesdal, og trekker frem sine to flinke medarbeidere, som jobber i investor relations-avdelingen.
- Hvilke egenskaper trenger man i din jobb?
- Man må ha god innsikt i eget konsern, bransjen og de internasjonale utviklingstrekkene. Så må man vel være tallinteressert, god til å kommunisere, og god til å forhandle.
- Du har disse egenskapene?
- Jeg forsøker i hvert fall. Jeg blir utfordret hver dag.
- Ti år i Storebrand er en stund. Hvor tror du at du er de neste ti?
- Det har vært morsomt å være med i de ulike fasene i Storebrands utvikling, og jeg er overbevist om at selskapet vil være en viktig aktør i Norge og Norden fremover. Det er en spennende tid for Storebrand, med de store endringene på gang i pensjonssystemet. Jeg synes det er et sted med lange tradisjoner, dyktige mennesker og en hyggelig atmosfære. Ingenting er bedre enn det. Det er ikke umulig at jeg fortsatt er her om ti år.
- Konen din, Hege Hodnesdal, er også i Storebrand?
- Ja. Vi traff hverandre på jobben, men ikke på julebord, altså, sier Hodnesdal.
- Dere er et skikkelig Storebrand-par?
- Ja, vi er kanskje det.
Nils Robert Hodnesdal
Utdanning: Siviløkonom fra NHH
Fritid: Familie, ski- og sykkelturer, snowboard
Sivilstatus: Gift, to døtre på to og fire
Aktuell: Direktør Investor Relations & Corporate Finance i Storebrand
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen