Europa

Vest-Europeisk transportbransje er under press fra særlig Øst-Europeiske konkurrenter. Det er tildels stor uenighet og frustrasjon om hvordan man skal tolke EUs regelverk om såkalt kabotasje, transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Her fra et transportoppdrag i Skottland.

Finland: EU reagerer på restriktiv transporttolkning

Finland har fått en siste advarsel fra Europakommisjonen for en for snever tolkning av EUs regler for godstransport utført av en utenlandsk transportør, såkalt kabotasjekjøring. Dersom Finland ikke endrer regelverket kan saken havne i EU-domstolen. Det er stor usikkerhet om hvordan man skal tolke reglene.

Publisert Sist oppdatert

Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. I følge EU/EØS nytt mener EU-Kommisjonen at Finland har en for snever tolkning av hva som utgjør en kabotasjetur. Finland har innført en grense på ti kabotasjeturer i løpet av tre måneder. I tillegg utgjør et kabotasjeoppdrag kun én lasting og én lossing. Dette innebærer at det ikke vil være mulig å utføre flere oppdrag på samme kjøretur. I følge EU kan hver kabotasje-tur omfatte flere lasse- og lossesteder.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS