Europa

Vest-Europeisk transportbransje er under press fra særlig Øst-Europeiske konkurrenter. Det er tildels stor uenighet og frustrasjon om hvordan man skal tolke EUs regelverk om såkalt kabotasje, transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Her fra et transportoppdrag i Skottland.

Finland: EU reagerer på restriktiv transporttolkning

Finland har fått en siste advarsel fra Europakommisjonen for en for snever tolkning av EUs regler for godstransport utført av en utenlandsk transportør, såkalt kabotasjekjøring. Dersom Finland ikke endrer regelverket kan saken havne i EU-domstolen. Det er stor usikkerhet om hvordan man skal tolke reglene.

Publisert Sist oppdatert

Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. I følge EU/EØS nytt mener EU-Kommisjonen at Finland har en for snever tolkning av hva som utgjør en kabotasjetur. Finland har innført en grense på ti kabotasjeturer i løpet av tre måneder. I tillegg utgjør et kabotasjeoppdrag kun én lasting og én lossing. Dette innebærer at det ikke vil være mulig å utføre flere oppdrag på samme kjøretur. I følge EU kan hver kabotasje-tur omfatte flere lasse- og lossesteder.

Norge har sammenfallende regelverk som EU hvor altså en utenlandsk godstransportør kan utføre tre turer internt i Norge i løpet av sju dager etter lossing av en internasjonal last. I EØS-overenskomsten er hovedregelen at innenlands transport primært skal utføres av egen lands transportører. De andre reglene er:

  • Kabotasjen må utføres med samme kjøretøy som ble brukt for den internasjonale transporten inn i landet
  • Lossing etter den siste kabotasjeturen skal finne sted innen 7 dager etter at den internasjonale lasten ble levert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Dagens Perspektiv

Se våre tilbud

Dagens Perspektiv
Digitalt

Se våre tilbud

Powered by Labrador CMS