Næringsliv
Firmasekker som aldri før
Hva med en solid tursekk med firmaets logo? Eller en lekker fiskekniv? Mens deler av næringslivet sparer, bruker andre mer penger til dyre firmagaver enn noen gang før.
Stikk i strid med generelle råd om innsparinger i nedgangstider, satser deler av næringslivet mer på å profilere seg selv gjennom forskjellige firmagaver. Det sier produsenter av slike profileringsartikler. Ifølge dem er tiden med ballonger med firmalogo eller andre småsaker for lengst forbi.
- Kundene bestiller ikke lenger billigste type kulepenn, nå går det i mer kvalitet. Det sier salgs- og markedssjef Jørgen Hansen i IDE, Norges største produsent av profileringsartikler for bedrifter.
DRØBAK I TET
IDE har hovedkontor i Drøbak i Akershus og ellers lokalkontorer flere steder i landet. I Torggata i Oslo har det eget showroom for artiklene sine, med tilbud for nær sagt enhver smak. I 2000 omsatte IDE for 43 millioner kroner. I 2001 var omsetningen nær doblet, og i 2002 kunne det vise til en omsetning på 82 millioner kroner.
Til trykkeriet i Drøbak kommer alt fra dyre treningsdresser, ytterjakker, til presskanner for kaffe eller annet moderne kjøkkenutstyr. Alt påføres den rette logoen og sendes til kunden. Til bruk som gaver til kundenes kunder, forbindelser og ansatte.
IDE leverer til store deler av norsk næringsliv. Det har vært hovedleverandør til store virksomheter som Hakon-gruppen, Telenor Mobil, Norsk Luftambulanse og LO. Ikke få tursekker med RIMI på går gjennom deres system. Eller for den saks skyld termoser, strandstoler eller kjølebager.
MOT STRØMMEN
- Vi opplever ingen nedgangstid i denne bransjen, tvert imot. Vi har budsjettert med en omsetning på 90 millioner kroner i år, og vi ligger foreløpig svært godt an i forhold til budsjett, sier Hansen. To ganger i året sender bedriften ut en katalog i 15.000 eksemplarer, tilpasset årstiden.
- Men er det penger å tjene her?
- Jada. I fjor hadde vi et driftsresultat på rundt fire millioner kroner. Vi er fornøyd, det synes ved at vi stadig øker, sier Hansen. Han kan vise til en stab på rundt 40 ansatte og fulle ordrebøker. Hvorvidt dette er et uttrykk for at markedet for disse produktene øker eller at IDE tar markedsandeler er imidlertid ikke så lett å si.
IDE er ikke det eneste selskapet i dette helt spesielle markedet. En rekke bedrifter satser i dag stort på denne nisjen gjennom dekorative produktkataloger, ofte knyttet til årstid eller høytid, der det tilbys alt fra påskeegg med firmaets logo, til sportsartikler til vinterbruk, eller golfbager når sommersesongen starter.
DYRE JULEGAVER
- Mens påskeeffekter er relativt rimelige med gaver til under hundre kroner stykket, bruker firmaene mye penger på julegaver. Det sier markedssjef for Witussen & Jensen, Bjørn Ola Børrestuen.
Det opprinnelige papirfirmaet er blant de fire, fem største innen profileringsgaver her til lands. Wittusen & Jensen startet i denne nisjen for fem år siden med en beskjeden produksjon og har sakte arbeidet seg inn i markedet. I 2001 var omsetningen på 35 millioner kroner, året etter var den oppe i 40 millioner kroner.
Børrestuen viser til at dreiningen innen bransjen for lengst har nådd vårt naboland Sverige. Der har kjente merkevarer nå erstattet de billige småsakene. - Billige klokker, nøkkelringer og logo-lightere er ikke lenger så attraktive. Firmagavene brukes mer målbevisst i markedsføringen av en bedrift, sier han.
BEDRIFTS-NORGE I SKOGEN
Dersom utviklingen produsentene beskriver fortsetter, betyr det at vi kan vente oss mer av bedrifts-Norge når vi er i skiløypa, på tur i skogen eller på besøk hos naboen. Og at de produktkatalogene som nå florerer vil bli stadig flere.
At konkurransen er til stede er merkbart. Gaveprofileringsselskapet BL Gaver & Profilering i Oslo skriver i sin sommerkatalog at dersom du innen en viss tid bestiller varer for mer enn 7.500 kroner, belønnes du med en flott gave fra deres sortement. Premien er en nyttig skipssekk pakket med et kvalitetsbadelaken og to tørkehåndklær, samt et par svarte solbriller, står det i samme katalog.
- Vi er aktive i markedet og vi stjeler nok kunder hele tiden. Det sier daglig leder for BL Gaver & Profilering, Steinar Berglund. Selskapet er ikke mer enn tre år gammelt, har to ansatte og lokaler på Røa i Oslo. Fra en beskjeden start, var omsetningen i 2001 på 5,8 millioner kroner og i fjor 9 millioner. Resultatet før skatt i fjor var 940.000 kroner.
Med sommerkatalogen ute hos landets bedrifter, renner det inn bestillinger på T-skjorter, tennisskjorter og sommerjakker. Mange bestiller også aluminiumsflasker til turbruk, tursekker er også blant bestselgerne. To, tre ukers leveringstid, til tross for at mye av varene produseres i Østen, er hva selskapet kan reklamere med.
EDRUELIG
Profilering av bedriften gjennom gaver går imidlertid ikke på bekostning av øvrig annonsering eller reklamebudsjett som sådan. Det sier markedsdirektør Gro Myking i Hakon-Gruppen og informasjonsdirektør Sigbjørn Sandvin i Telenor Mobil.
De har begge ingen spesifikke summer å vise til, men sier det utgjør lite i forhold til budsjettene.
- Det er helt marginalt, sier markedsdirektør Gro Myking i Hakon-Gruppen. I Hakon-Grupen er tanken rundt bruken av gaveeffekter med logonavn først og fremst å gjøre noe hyggelig for kundene.
Små gaver med RIMI-logo på sendes ut i forbindelse idrettsstevner eller andre arrangementer i lokalmiljøet til den enkelte butikk, dersom det etterspørs, sier hun.
PROFILBUTIKK
Telenor Mobil har opprettet en egen profilbutikk i lokalene på Fornebu utenfor Oslo. Der finnes alt fra kulepenner og ballonger til tursekker og treningstøy. Alt med Telenor Mobils logo på.
- Men butikken er først og fremst rettet mot de ansatte. Tingene er heller ikke gratis, men selges med rabatter, sier informasjonsdirektør Sandvin.
- Når det gjelder profilering i forhold til kundene våre, så har vi faktisk trappet ned på budsjettet. Det skyldes den økonomiske situasjonen generelt, vi kutter ned på det som går an, sier han.
Mens Telenor Mobil tidligere har hatt en fast leverandør av gaveartikler, vil selskapet nå gå ut i markedet for å se hvor det kan få de gunstigste prisene.
- Vi er spesielt interessert i effekter som kan knyttes opp mot det vi produserer, mobiltelefoner. Det kan dreie seg om kjeder til å henge mobiltelefonen i, effekter som mobiltelefonen kan stå i osv., sier han.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere