nyheter

Flatskjerm til himmels

Det nærmer seg avspark i Tyskland og de færreste av oss har billett til kampene. Men det norske fotballpublikumet vet råd: Aldri før har så mange skaffet seg storskjerm, og dermed sikret den beste utsikten. Salget av 42- og 50-tommere har eksplodert, og salget av harddiskbaserte opptakere øker kraftig. 9 av 10 TV-kunder kjøper nå flatt.

Publisert Sist oppdatert

- For mange er Fotball-VM et enormt høydepunkt, og folk ønsker store skjermer for å oppleve stemningen. Med en 50-tommer flatskjerm blir sportsopplevelsen raskt bedre i din egen stue enn på tribunen, og opptakeren gjør at du ikke går glipp av høydepunktene, forteller Salgsdirektør Atle Lillehagen i Elkjøp .
Halv million TV-er selges i år
Bransjen vil selge nærmere en halv million TV-er i 2006*, og det er flatskjerm som dominerer TV-salget. Det har å gjøre med folks interesse og at flatskjerm har blitt tilgjengelig i en prisklasse og design som passer folk flest.
- Det er blitt in å ha en flott flatskjerm-TV hjemme, som venner og familie kan samles ved. Fotball-VM er en sterk bidragsyter til denne trenden - og da spesielt mot de større skjermene, forteller Atle Lillehagen.
Salget av flatskjerm begynte for alvor å ta seg opp siste halvdel av 2004, og veksten har fortsatt for fullt. Andelen flatskjerm av det totale TV-salget utgjør nå over 90 prosent hos Elkjøp. Lillehagen opplever at markedet for flatskjerm er svært hett, og merker en markant salgsvekst.
- Vi merket effekten allerede i forkant av OL i februar, men fotball-VM er den enkelthendelsen som har størst innvirkning på TV-salget. Så langt i år har salget ligget opptil fem ganger høyere enn for tilsvarende perioder i fjor. Salget av de store flatskjermene, for eksempel 42- og 50-tommer, har i løpet av siste periode fordoblet seg mot fjoråret, sier Lillehagen.
Harddisk tar over
Den sterke økningen i salget av flatskjerm smitter også over på andre produkter.
- Vi har merket en klar økning i interessen rundt DVD-opptakere. Det siste året har det skjedd en ekstrem vridning fra vanlig opptaker til harddiskbasert opptaker, noe som egner seg godt til opptak av sportsbegivenheter. Økt kapasitet og folkelige priser forklarer noe av den økte interessen, sier Lillehagen.
- Brukervennligheten er god, og på en enkel måte kan man trykke pause i sendingen for å hente snacks på kjøkkenet. Etterpå kan man fortsette sendingen, og kanskje se høydepunktene i reprise uten spoling, sier Lillehagen.
Brukeren kan selv bestemme bildekvaliteten på opptaket, fra middels god til topp DVD-kvalitet. En 80 Gigabyte harddiskopptaker har plass til cirka 15 timer i topp kvalitet, og opp til 150 timer i laveste kvalitet. Når man ønsker kan innholdet raskt og enkelt kopieres over på en tom DVD-plate.
Powered by Labrador CMS