Næringsliv

Fokus: Japan - Norge satser på Japan

Norske politikere og næringslivsledere håper Norge kan øke markedsandeler i Japan - et marked med stort potensial til tross for svak økonomi og fallende handel med Norge.

Publisert Sist oppdatert

Når statsminister Kjell Magne Bondevik etter planen skal lede en større norsk delegasjon til Japan i slutten av mai, vil han møte et land som er preget av fortsatt svak økonomi og betydelig pessimisme. Men det er også et marked med enorme muligheter for norske bedrifter, som allerede har gjort det bra innenfor områder som fisk.

Tokyo-børsen falt nylig til det laveste nivået på 20 år. I fjor økte BNP med kun 0,3 prosent, men det internasjonale valutafondet (IMF) spår en vekst på 0,8 prosent i år og 1,0 prosent neste år. På grunn av den lave veksten i økonomien opplevde Japan i fjor en deflasjon på 0,9 prosent. Deflasjonen forventes å fortsette i 2003 og 2004 også, ifølge IMF.

- Økonomien forventes ikke å øke merkbart på kort sikt. Privat forbruk forventes å fortsatt være svak, spår IMF i siste versjon av World Economic Outlook.

Statsminister Junichiro Koizumi har siden han overtok jobben i april 2001, startet en reformprosess som tar sikte på å åpne opp økonomien. Men han sliter med mange utfordringer, blant annet en banksektor som sliter med en stor andel av dårlige lån.

- Den største risikoen er forverringen av bankproblemene, advarer IMF.

Men det finnes også grunn til en viss optimisme. Samtlige av de fem største bilprodusentene noterte sterk eksport-økning i februar til tross for en nedgang i USA.

FORSKNINGSAVTALE

Høydepunkter under Bondeviks besøk blir et møte med Koizumi og undertegnelsen av en forskningsavtale mellom Norge og Japan.

- Vi har over tid arbeidet veldig bevisst for å styrke forskningssamarbeidet og det teknologiske samarbeidet mellom Norge og Japan. Dette skaper grunnlag for nye produkter og anvendelse av ny teknologi, sier adm. direktør Arild Blixrud i Norges Eksportråd.

Avtalen åpner for å finansiere japanske selskaper som samarbeider med Norge om forskning og vil gagne de forskningsmiljøene og bedrifter i Norge som har behov for kompetanse som japanske forskere kan tilby, sier teknologidirektør Tore Lasse By i Norges Eksportråd.

Japan er særlig langt fremme innenfor områder som hydrogenforskning og genteknologi. Samtidig vil avtalen bidra til økt samarbeide innenfor områder som romteknologi og forskning, sier By.

Næringsdelegasjonen vil bestå av mer enn 70 representanter for norske bedrifter. I tillegg til teknologi, kommer besøket til å omfatte seminarer om fisk, skipsfart, turisme og likestilling.

Eksportutvalget for fisk (EFF) skal blant annet arrangere ulike seminarer om fisk og trygghet.

- Bakgrunnen for dette er en økende fokus på dette temaet i Japan, samtidig som vi vet at Norge har gode systemer på såvel myndighets- som bedriftsnivå for å ivareta trygghet på norsk sjømat. Trygghet vil derfor være et selgende argument i det japanske markedet som vi ønsker å utnytte, sier fiskeriutsending Ola Brattvoll.

I neste omgang håper EFF dette resulterer i økt salg og økt pris i markedet, sier han.

Bratvoll spår at rundt 400-500 japanske gjester vil delta på nettverksarrangement EFF skal avholde i Tokyo og Osaka.

PRESTISJE

At delegasjonen ledes av statsministeren hjelper, påpeker Blixrud og Brattvoll.

- Japan er et hierarkisk samfunn, sier Blixrud.

I det japanske markedet er relasjoner svært viktig, og et statsminister/minister-besøk vektlegges høyt av japanske aktører. Nettverksarrangement for japanske aktører med statsministeren og fiskeriministeren tilstede vil derfor ha stor verdi for den enkelte norske eksportør, sier Brattvoll.

Samhandelen mellom Norge og Japan falt i fjor med 18,7 prosent til 16,3 milliarder kroner, ifølge Statistisk sentralbyrå. Både eksport til og import fra Japan falt.

Tilbakegangen i 2002 ble forsterket av kronestyrkingen, da vi vanligvis måler vår eksport i kroner, sier sjefsøkonom John Rogne i Norges Eksportråd. Dette var en av hovedårsakene til at norsk eksport av laks, for eksempel, falt med nesten 25 prosent. Noe som styrket Chile, Norges hovedkonkurrent på laks.

- Hovedårsaken til nedgangen i fjor er uten tvil utviklingen på valuta. Mens chilenske pesos svekket seg med vel 17 prosent mot YEN i fjor, styrket NOK seg med 19 prosent mot YEN i samme periode, sier Brattvoll.

I fjor ble prisforskjellen mellom fersk laks fra Norge og fryste alternativer fra Chile så stor at aktører i dette segmentet substituerte med fryst laks/ørret fra Chile.

- «Alle» er enige om at kvaliteten på de chilenske alternativene ikke er like god, men dette ble ofret for bedre marginer, sier Brattvoll.

Det siste ti-året har Norges eksport til Japan økt sterkere enn importen fra Japan. Det har blant annet sammenheng med at japansk industri har etablert produksjon av biler og andre produkter i andre land - også i Europa. I tillegg har andre konkurrerende land, som Korea, tatt markedsandeler de senere årene, påpeker Rogne.

Men fjoråret viste også en kraftig økning i eksporten av olje og gass-produkter.

Råolje-eksport gikk fra 8,2 millioner kroner i 2001 til 58,3 millioner i fjor. Samtidig økte eksporten av petroleumsprodukter fra 940 000 kroner i 2001 til 53,8 millioner i 2002. Eksporten av gass steg fra 96 000 kroner i 2001 til 102,6 millioner i fjor.

- For raffinerte olje og gassprodukter ser det ut til at Japan er blitt et nytt marked i 2002, sier Rogne.

Det var også sterk vekst i eksport av maskineri. Denne posten omfatter skipsutstyr, og det er trolig leveranser til verft i Japan, ifølge Rogne. Men han understreker at større ordre gjør at leveransene kan variere betydelig fra år til år.

Japan er Norges åttende-største handelspartner, men det største enkeltmarked for fisk og sjømat, som utgjør rundt 50 prosent av norsk eksport av tradisjonelle varer til Japan, ifølge eksportutsending Ole Johan Sandvær i Norges Eksportråd.

Japan er verdens største laksemarked, og et marked med høy kjøpekraft til tross for økonomisk nedgang over de siste årene.

- Japan representerer på mange måter «frontlinjen» i konkurransen mellom

Norge og Chile på oppdrettslaks. I dette markedet har vi tilnærmet like forutsetninger for konkurranse og konkurransen er stor for øyeblikket, sier Brattvoll.

Norge har en ubetinget fordel ved at vi kan levere fersk laks til Japan, noe Chile ikke kan per i dag. Japan har preferanser for fersk laks, og er villige til å betale ekstra for dette, innenfor «rimelige» grenser, påpeker han.

Mulighetene er derfor fortsatt store i dette markedet, der Norge kun har 12 prosent av det totale laksemarkedet, mener Brattvoll. Men dette avhenger av en forbedret valuta-situasjon.

- I et marked med så sterk konkurranse som Japan gir dette utslag. Dersom vi får en «normalisering» på valuta, tror jeg absolutt at vi kan komme sterkere tilbake i dette markedet, og ta ytterligere markedsandeler, sier Brattvoll.

Lerøy Seafoods er den største lakse-eksportøren og har eget representasjonskontor i Tokyo. Som eneste lakseleverandør til Japan har selskapet egen lasteflyrute som flyr 2 ganger ukentlig med ca 60 tons kapasitet for laks.

- Direkteflygningene med fersk laks har bidratt til å etablere vår markedslederposisjon i Japan, sier konsernleder Ole-Eirik Lerøy.

Ifølge SSB var det en kraftig nedgang i bruktskip som ble solgt til Norge i fjor. Men Rogne påpeker at denne kategorien viser kjøp og salg eller formell endring i nasjonalitet ved flytting av registrering fra et land til et annet.

- Dette er derfor en spesiell del av utenrikshandelen, som også preges av rederes salg og eventuelle beslutninger om registreringsendringer, sier han.

Og allerede i første kvartal i år er det nok en sterk økning i importen av brukte skip fra Japan, påpeker han.

- Utviklingen i eksporten til Japan fremover vil antagelig først og fremst gjenspeile utviklingen i japansk økonomi, sier Rogne.

Allerede i første kvartal 2003 har det vært en økning på vel 8 prosent, påpeker han.

Bakgrunn
Statsminister Kjell Magne Bondevik leder en norsk delegasjon til Japan 26.-28. mai. Delegasjonen reiser uten Bondevik allerede den 25.mai og består også av fiskeriminister Svein Ludvigsen, næringsminister Ansgar Gabrielsen og andre representanter for norske myndigheter samt mer enn 70 representanter for norsk næringsliv.

I forbindelse med besøket, arrangerer Norges Eksportråd, Utenriksdepartementet og Japans ambassade i Norge et seminar i Oslo tirsdag 13. mai. Nærmere opplysinger fåes hos Eksportrådet, tel. 22 92 63 00.

Største eksportartikler
2002-eksport i millioner kroner og endring fra 2001.
Kjemikalier907,4-18,80 %
Maskineri674,760,50 %
Metaller669,9-28,70 %
Laks669,2-24,90 %
Vitensk. instr.171,216,70 %
Møbler104,2-7,80 %
Gass102,6106.707%
Meieriprodukter96,8-13,00 %
Electrisk maskineri77,613,90 %
Mineraler71,57,10 %
Kilder: Statistisk sentralbyrå, ØkonomiskRapport
Største importartikler
2002-import i millioner kroner og endring fra 2001.
Biler2 570,30-8,80 %
Elektroniske varer949,9-9,30 %
Maskineri914,70,30 %
Computere888,0-32,50 %
Brukte skip702,3-64,90 %
Jern og stål479,72,00 %
Electrisk maskineri447,6-19,90 %
Foto og optiske varer433,1-9,50 %
Gummi-produkter149,2-5,90 %
Metall-produkter100,3-11,00 %
Kilder: Statistisk sentralbyrå, ØkonomiskRapport

Powered by Labrador CMS