Næringsliv

Følger bredbåndsstrømmen

Norsk Fiberoptikk begynte sin virksomhet i et nedlagt hønsehus i 2001. Heller ikke i dag legges pengene ned i flotte og fjonge lokaler. Utstyret ute i felten er derimot av ypperste klasse.TEKST OG FOTO: Sjur O. Anda

Publisert Sist oppdatert
Fra Norsk Fiberoptikks lokaler strekker jordbrukslandskapet seg ut. Få meter fra inngangen ligger det hvite høyballer og venter på at bonden skal hente dem inn. Huset minner mest om en gammel driftsbygning. Bedriften finner du på grensen mellom Stavanger og Sola, ikke langt fra Hafrsfjord, hvor Harald Hårfagre i 872 samlet Norge til ett rike.Det er ikke noe historisk sus over sjefskontoret, og lite er det også. Dermed flyttes intervjuet til pauserommet. Stolene er vonde å sitte i, men så skal jo tiden brukes til å bringe fiberkabler til det norske folk og næringsliv. Ikke til kaffeslabberas.- Vi er ikke så nøye på lokalene. Her har vi det landlig og fint. Biler og utstyr får stå i fred. I tillegg er det jo rimelig husleie, sier daglig leder Bent Ove Myklebust. Det har vært snakk om å flytte, men konklusjonen er at bare ytterligere ekspansjon kan tvinge dette frem.Bedriften startet opp i 2001. Myklebust og fire kollegaer sa opp gode jobber i ABB for å begynne for seg selv. Planen var at det skulle være de fem, og kanskje noen ansatte som drev firmaet. I dag er det 22 ansatte i bedriften. Tanken var å rendyrke virksomheten mot installasjon av optiske fiberkabler.- Vi trodde at fiberkabler var fremtiden når det skulle legges til rette for kommunikasjon. Det kom inn på stadig flere områder, både innen oljeindustrien og elektro, sier Myklebust. Begynnelsen var litt trang, men de fem gründerne fikk med noen av sine gamle kunder. Mange visste hva de sto for.- Vi hadde et bredt kontaktnett og fikk ganske lett jobber. Starten er en viktig fase når du investerer i dyrt utstyr. Da var det ikke snakk om å bruke mye tid på kontoret. Alle måtte ut og jobbe, sier Myklebust. Hele satsingen er finansiert av gründerne selv.Å vite hvem som tar beslutningene, er viktig for å lykkes.- Vi har vært flinke til å være der det skjer. Nettverket har vært uvurderlig i oppbyggingsfasen, og er det fremdeles. At vi etter hvert har fått lang erfaring, og tilbyr gode priser, er viktig for våre kunder. De vet at vi leverer kvalitet til god pris, sier Myklebust, som tror at nøyaktighet, pris og fleksibilitet i leveransene er hovedårsaken til at Norsk Fiberoptikk har gjort det så godt. Fornøyde kunder kommer gjerne tilbake.STOR ØKNINGDen store boomen kom da Lyse Energi i Stavanger bestemte seg for å starte en storstilt utbygging av fiberoptiske kabler til private husholdninger. Etter dette kastet også Sola Bredbånd og Klepp Energi seg på fiberbølgen.- Uten Lyse hadde vi vært mye mindre. Både i Sola, Klepp og Drammen bygges bredbåndet ut etter samme prinspipp som Lyse har fulgt i Stavanger. Dette gjør jobben lettere for Norsk Fiberoptikk, som har fått lang erfaring innen området.I utgangspunktet var det oljeindustrien og bedriftsmarkedet Norsk Fiberoptikk skulle betjene.- Jeg kunne stått og sagt at jeg så Lyse-utbyggingen komme, men det hadde ikke vært sant. Vi var rett og slett utrolig heldige med timingen, flirer Myklebust. I dag står oppdrag for Lyse for om lag halvparten av omsetningen.I 2002 omsatte bedriften for fem og en halv million. I fjor, som var toppåret, var beløpet steget til nærmere 32 millioner.- 2005 var et gullår. Vi hadde ekstremt høy aktivitet overalt. Nå var fjoråret spesielt, det var vel godt for de fleste, sier Myklebust. 2006 blir ikke like bra. Fremdeles har de ansatte nok å gjøre, men det har vært litt tyngre å få inn oppdrag. Noen av de ansatte har jobbet en del hos datterbedriften i Drammen, hvor trykket er større.- Noe av årsaken finner du i en kald vinter, hvor det var umulig å grave, forklarer Myklebust.EKSPANSJONNorsk Fiberoptikk har ekspandert i takt med fiberutbyggingen. I 2003 etablerte de seg i Hauge i Dalane ved Egersund. Samtidig startet Dalane Energi sin bredbåndsutbygging. I 2005 etablerte de virksomheten i Drammen. Å ekspandere var litt skummelt, så satsingen ble satt ut i to egne AS-er.- Det er vanskelig å finne de rette folkene når du starter en annen plass. Vi var heldige begge steder. I Dalane har vi to selvgående installatører og lokale folk på eiersiden, sier Myklebust. Vidar Volden var en av dem han fikk med seg i Norsk Fiberoptikk Dalane. Volden kjenner næringslivet i distriktet godt, og har vært en god sparringspartner.- Volden er en god samarbeidspartner. I tillegg har han også bidratt aktivt i styret, sier Myklebust.I Drammen er satsingen enda større. Buskerud Kraft legger bredbånd på samme måte som Lyse, og i 2005 så Norsk Fiberoptikk Drammen AS dagens lys.- Det er langt til Drammen, og det var riktig å skille det ut som eget AS. Han som skulle drive det, kunne gjøre mye galt før vi fikk tak i det. Daglig leder Christian Haugan er også med på eiersiden, det er en ekstra trygghet. Han styrer det meste selv, og har vært god til å skape nye kunder, sier Myklebust, som også legger vekt på at moderbedriften er godt etablert, mens drammensavdelingen fremdeles er under oppbygging.KONKURRANSEFrem til 2004 var Norsk Fiberoptikk alene på markedet. Da dukket Relacom, tidligere Bravida, opp.- Vi var litt nervøse for hvordan de skulle gå inn i markedet. Vi er en liten bedrift, og en så stor aktør kunne ha skviset oss ut av markedet, sier Myklebust. Frykten viste seg ubegrunnet, og i Norsk Fiberoptikk er de fornøyde med dagens tilstand.- Det er bra med konkurranse, det skjerper deg og gjør at du hele tiden må lete etter nye forretningsmuligheter. Hadde vi vært alene, måtte vi hatt mange flere folk og vært enda mer avhengige av den private bredbåndsutbyggingen, sier Myklebust.Bedriften har lave indirekte kostnader og et realistisk lønnsnivå. Bedriften har et fast og gjennomsiktig lønnssystem med grunnlønn, faglønn og ansiennitetstillegg. Alle ansatte vet hva de andre tjener. Dermed stiller de godt i priskonkurransen. Særlig på anbud med fastpris har firmaet gjort det godt.- Vi investerer i godt utstyr. Andre kostnader holder vi så lave som mulig. Dermed kan vi holde gode priser. Vi har et høyt aktivitetsnivå og trenger flere folk, men de er ikke lett å få tak i. Noen bedrifter kjøper folk på lønn, men den galoppen vil vi ikke være med på. Det kan være fristende i dag, men vi skal leve med kostnadene også når det blir dårligere tider. Vi vil at folk skal være her fordi de trives, ikke fordi lønna øker med fem kroner i timen, sier Myklebust.MER OFFSHOREFibersjefen ser positivt på fremtiden, men ser at de må følge med endringene i markedet. Den private utbyggingen har flatet ut og bremser litt, men samtidig er det en økning innen offshore. Dette kan ha sammenheng med at stadig flere operasjoner skal gjøres via kontrollsenter på land. Dermed er oljeindustrien avhengig av rask datakommunikasjon for overføring av både lyd, data og bilder.- Fibernettet blir aldri ferdig utbygget. Det kommer stadig nye blokker og næringslivsbygg som skal knyttes til. Signalene fra politikerne er at bredbånd til distriktene skal prioriteres. I Sola er det vedtak på at alle innbyggere skal få tilbud om fiberkabel, sier Myklebust med et smil. I tillegg til nye installasjoner kommer drift og vedlikehold av eksisterende nett.- Våre arbeidsoppgaver vil endre seg etter hvert som stadig flere får fiber inn i husene, sier Myklebust, som ser at bedriften har en stor konkurransefordel ved at de har vært med fra starten av og kjenner nettet godt.- Vi har vært med å utvikle produktet, vet hvilket utstyr som er det beste, og kjenner nettet godt. Sammen med kompetansen vi har opparbeidet gjør dette oss godt rustet for fremtiden, sier Myklebust.HELE NORGE?Navnet Norsk Fiberoptikk forplikter. I dag er bedriften representert på Øst- og Vestlandet. Mens Harald Hårfagre måtte slå ned de vestlandske kongene for å samle Norge til ett rike, følger Norsk Fiberoptikk bredbåndsstrømmen øst- og sørover i sin ekspansjon. På spørsmål om vekstambisjoner, vrir Myklebust seg litt i stolen.- Hvor store skal vi bli? roper Myklebust til medgründer Stian Idland, som stikker hodet inn døra for å sette fra seg en tom kaffekopp.- Størst! er det spontane svaret fra Idland, noe som straks modereres av Myklebust.- Det viktigste er ikke å tjene masse penger, selv om bedriften naturligvis må være lønnsom. Ambisjonene er først og fremst å skape en stabil arbeidsplass, men vi skal nok være på litt flere steder enn vi er i dag. Det er lettest å ekspandere der utbyggingen er i en oppstartsfase, og tidligere har vi fulgt utbyggingen. Dette har fungert bra. I dag er vi representert i øst og vest. Mellom de punktene ligger det et stort område som heter Sørlandet, sier Myklebust med et lite smil om leppene. Mer konkret enn det vil han ikke være.- Det er avgjørende at vi får tak i riktige folk før vi vokser videre. Det får heller ta litt tid. Vi prøver å spille på kontakter vi har rundt omkring, sier Myklebust.Omsetningen for 2006 forventes å være noe lavere enn i fjor.Bagrunn: Norsk Fiberoptikk

2004 2005
Omsetning21,0 mill.31,9 mill.
Driftsresultat3,7 mill.5,0 mill.

Powered by Labrador CMS