Næringsliv
Folket vil ha utfordrere
Synnøve Finden skårer på at folk liker at selskapet er en utfordrer og skaper konkurranse i ostemarkedet. Det viser en undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Carat Insight og mediebyrået Vizeum for Synnøve Finden. Undersøkelsen fastslår at selskapets merkevarestyrke har økt betydelig i år.
- Økningen i merkestyrke de siste månedene er unormalt sterk, og vi tror det hovedsakelig skyldes all oppmerksomheten selskapet fikk i forbindelse med Tine-saken tidligere i vinter. Vi har sjelden sett tilsvarende økning i tillit og merkestyrke på så kort tid hos en norsk konsument-aktør, sier senioranalytiker Jo Brun i Carat Insight.
Undersøkelsen viser at all oppmerksomhet rundt Synnøve Finden og Tine har gitt reklamefilmene sterkere påvirkningskraft enn de ellers ville ha hatt. En fersk MMI-undersøkelse viser at mens 18 prosent av de spurte foretrakk Synnøve Findens gulost i 2004, har tallet steget til 26 prosent i februar og mars 2005.
Salget av Synnøve Findens oster har økt med 20 prosent i årets fire første måneder, i forhold til samme periode i fjor, ifølge selskapets egne tall. Salgstallene er beregnet i volum solgt til butikker og grossister.
- Vi var spente på de mer langsiktige virkningene av Tine-saken, men disse målingene viser at oppmerksomheten har gitt oss et skikkelig løft, sier administrerende direktør Dag Swanstrøm i Synnøve Finden.
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen