Nyskaping
– Førerløse biler kan gi mer trafikk
Ny teknologi og førerløse biler kan føre til flere biler på veien i byene, ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt.
Mens regjeringen ikke vil ha flere biler i byområdene, kan teknologi som gjør sjåføren overflødig, gi motsatt resultat, melder NRK. Dette kommer fram i en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Nye løsninger kan nemlig føre til at folk velger personbil i stedet for kollektivreiser.
– Alt avhenger av prisen. Blir den nye teknologien billig, vil trafikantene i større grad velge bort kollektivtransport, sier TØI-forsker Jørgen Aarhaug. Han sier rapporten inneholder verdifull informasjon for beslutningstakere, selv om det er stor usikkerhet knyttet til funnene.
Une Bastholm i Miljøpartiet De Grønne sier teknologiske nyvinninger er viktige for det grønne skiftet, men vil ha tydeligere grønne politiske valg.
– I stedet for å ruste opp jernbanen, styrke busstilbudet, gjøre gang- og sykkelveier trygge og sikre ladenett for elbiler over hele landet, bruker regjeringen penger på bredere motorveier som skaper mer farlig utslipp.
Morten Stordalen (Frp) i transportkomiteen på Stortinget avfeier kritikken.
– Vi tror at ny teknologi vil gjøre bilene mer utslippsfrie, og det er derfor vi jobber for å bygge ny og bedre vei – fordi det kommer til å bli flere biler med åra.
Nylige artikler
EUs tvilsomme strev for å redde Ukraina
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen