Næringsliv
Fornuft er in, luksus ut
Foreløpig er det ingen bråstopp for unge bedrifter som trenger kapital. Men investorene tror mer på fornuft enn store vyer.
- Den økonomiske krisen har gjort det tøffere for unge bedrifter som trenger kapital, men det er ikke bom stopp, sier Arne Tonning, investeringssjef i Alliance Venture til Newswire.
Selv om mye risikokapital er forsvunnet fra markedet, fortsetter langsiktige investorer å satse penger på nye produkter og selskaper. De gjør bare andre vurderinger enn før finanskrisen.
- Det er fornuftige produkter og tjenester som selger best i dårlige tider. Derfor vil investorene se etter selskaper som leverer nettopp det. Bedrifter på jakt etter kapital må ta inn over seg realitetene i markedet, sier investeringssjefen.
Nytt og nyttig.
Nettverksorganisasjonen Connect hjelper unge bedrifter i kommersialiseringsfasen og merker at mange trenger hjelp til å lage forretningsplaner tilpasset en ny økonomisk virkelighet.
- Vår oppgave er å modne forretningsideene slik at de kan bli til levedyktige bedrifter. Nå er det ekstra viktig å sørge for at gründerne konsentrerer seg om produkter og tjenester som markedet opplever som nyttige, sier generalsekretær Jorun Pedersen i Connect Norge.
Connect har ikke fått færre henvendelser i høst enn tidligere i år. Men noen ideer blir vurdert som mindre realistiske på grunn av den økonomiske krisen.
- Vi har hatt flere henvendelser fra bedrifter som vil opprette nye nettsteder og tjene penger på annonseinntekter. Slike ideer er svært konjunkturutsatt, og det er også tilbakemeldingen vi gir, sier Pedersen.
Nei til luksus.
Arne Tonning i Alliance Venture mener gründere som satser på nye produkter og tjenester innen telecom, fortsatt har gode muligheter til å skaffe investorer.
- Folk fortsetter å snakke med familie, venner og forretningsforbindelser selv om de har fått dårligere råd. Det er ikke der de strammer inn. Software som kan effektivisere driften for bedrifter, selger også bra og kan tiltrekke seg investorer, sier han.
Men luksusprodukter får tommelen ned.
- Nye produkter og selskaper vurderes blant annet ut fra inntjeningsmuligheter og tiden det tar før det nye selskapet tjener penger. Luksusprodukter som lystbåter selger ikke lenger, og selskaper som satser på luksus er dermed lite interessante som investeringsobjekter, sier Arne Tonning
Nylige artikler
EUs tvilsomme strev for å redde Ukraina
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen