Næringsliv

Først forelskelse, så bedriftsidé

- Hadde noen sagt at vi skulle jobbe med smykkedesign da vi første gang møtte hverandre i en bakgård på en restaurant i Drammen, hadde vi ledd godt begge to, sier Kathrine K. Jensen.

Publisert Sist oppdatert
Tyve år etter har hun og samboeren Lars Bjerkeengen designet frem en kolleksjon med suksessmykker.- Vi ønsker å skape fargerike smykker som andre liker og trives med, sier de begge.

De fant tonen på Cafe Picasso i Drammen for 20 år siden. En varm sommerdag satt Kathrine K. Jensen i bakgården og nøt en iskald pils. Inn kommer Lars Bjerkeengen på jakt etter samme iskalde sommerpilsen. Det han også fant, var ei vakker drammensjente.

Resultatet ble at bioingeniørstudenten slo seg sammen med marinegutten. Siden har de holdt sammen. 20 år etter har de gjort kjempesuksess med sine fargerike smykker. De omsatte for fire millioner kroner i løpet av de ti første månedene i fjor.

- Vår smykkekolleksjon, NoraNorway, er representert i 150 butikker over hele landet, fra Longyearbyen i Nord til Kristiansand i sør.

Ideen.

Egentlig var det Lars Bjerkeengen som kom på ideen.

- Jeg hadde vært agent for klær og smykker, og ønsket å gjøre noe selv, uten at andre skulle snappe mesteparten av fortjenesten. Og returene vil jeg ikke snakke om. Det var ikke alltid kvaliteten stemte overens med prisen. Dette kan jeg gjøre like godt selv, tenkte jeg. Og ikke nok med det, jeg kan gjøre det mye bedre.

- Vi lager ikke bare lenker med et smykke på, sier Kathrine K. Jensen. - Vi er opptatt av det gode designet. Vi bruker penger på den siste viktige finishen, våre smykker skal ikke ramle fra hverandre.

- Vi gikk utradisjonelt til verks, og lagde konseptet før vi designet og slipte det første smykket. Vi designet logoen, fant frem til fargene og eskene før vi tegnet.

- Jeg hadde ingen formell designerutdannelse, jeg ante rett og slett ikke noe om design da jeg tegnet mitt første smykke. Jeg fikk bare en tanke om at dette kunne bli et kult smykke, dette kan vi kombinere med andre smykker og materialer. Jeg ønsker å skape noe som andre liker.

- Klarer jeg å tegne smykker som andre vil bruke penger på, og som de vil trives med, har jeg nådd målet mitt. Den som kjøper et NoraNorway-smykke forteller mye om sin egen personlighet.

- Jeg vet hva jeg selv liker, fortsetter Kathrine K. Jensen. - Det skal være enkelt, men tøft, ikke for glorete. Jeg bruker mange forskjellige materialer, fra keramikk til stein og perler.

- Egentlig ville jeg hatt en blomsterbutikk. Blomsterlegenden Wenche Kjørnet, som drev Drammens mest populære blomsterbutikk, er min tante. Så dette med å være kreativ ligger nok i genene. Innredning er gøy, blomster er gøy. Men så ble det bioingeniørstudiet - og smykker - isteden.

Visjonen.

- Jeg jobber halv stilling på Drammen sykehus, mens smykkedesignet fyller resten av døgnet. Smykkene blir til i løpet av natten. Enten drømmer jeg om dem, eller så sitter jeg og tegner i skisseboken min. Her får jeg ned alle tankene og ideene mine. Inspirasjonen får jeg fra messer eller motebildet generelt.

- Visjonen vår er å bli best på det vi kan, sier Anneline Corino, som sammen med Norunn Korsgård er en av fire NoraNorway-gründere. - Vi ønsker å kunne leve av det vi driver på med. Vi skal ikke bli størst i verden, men vi skal regnes som en av de beste i dette segmentet i Norge, smykker med utsalgspris mellom 399 og 499 kroner. Vel, resten av verden er ikke å forakte det heller. Vi lager fire kolleksjoner i året, med 40-50 forskjellige smykker.

Powered by Labrador CMS