jobb og ledelse

Fra trivsel til engasjement

Det er ikke nok å måle de ansattes tilfredshet, mener Bjørn Askildsen og Vibeke Nyvold i EDB Business Partner. Selskapet har gått bort fra de tradisjonelle trivselsundersøkelsene og har i stedet tatt i bruk et verktøy som måler forholdet mellom medarbeidere og ledere.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha fordøyd den første runden med målinger, har både konserndirektør for personal og organisasjonsutvikling Vibeke Nyvold i EDB og HR (human resource)-rådgiver Bjørn Askildsen i divisjonen Bank&Finans gjort seg opp noen meninger om det nye verktøyet.

- Enkelt, men krevende, lyder dommen fra Askildsen og Nyvold.

Verktøyet de to viser til er en del av businessIQ-modellen, som er en modell for måling av bedrifters og virksomheters intellektuelle kapital (se ØR nr.7-2004). Ved hjelp av et sett enkle spørsmål kan bedriften få kartlagt sin humankapital-indeks (HKI), som kort forklart setter søkelyset på relasjonene mellom ledere og ansatte.

EDB har målt selskapets HKI siden høsten 2003. Inntil da benyttet selskapet seg hovedsakelig av undersøkelser som målte de ansattes trivsel og tilfredshet. Ifølge Nyvold var det to grunner til at EDB valgte å satse på humankapitalindeksen.

- For det første ville vi å ha et felles verktøy for de tre søsterbedriftene (EDB IT-drift, EDB Bank&Finans og EDB Telekom, red.anm.). I tillegg ønsket vi å bevege oss litt bort fra tilfredshetsbegrepet. Tilfredshetsundersøkelser er vel og bra, og fungerer sikkert fint i stabile bedrifter. Vi var imidlertid opptatt av å ha et verktøy som kunne være med på å utvikle medarbeiderne og bedriften vår, forklarer konserndirektøren.

Hun mener selskapet gjennom å måle sin HKI finner lettere frem til driverne i organisasjonen.

- På fleip pleier jeg å si at tilfredshet kan handle mer om overflatiske ting, som om man for eksempel har kaffemaskin på kontoret. Humankapitalindeksen fokuserer på helt grunnleggende forhold, forhold som vi kanskje ikke har tenkt gjennom på en strukturert måte før, sier Nyvold.

- Utfordrende

- Målet er at alle de 2100 EDB-ansatte to ganger i året skal svare på seks påstander som er knyttet til følgende verdidrivere:

1) Fokuser meg

2) Utstyr meg

3) Bruk meg

4) Se meg

5) Bry deg om meg

6) Lær meg

Påstandene sendes ut elektronisk, og hentes inn og bearbeides av selskapet Knowledge Management Consulting. På bakgrunn av de ansattes svar, får hver linjeleder i EDB tilbakemelding i form av en score. Askildsen mener testens styrke nettopp er dens enkelhet.

- Den er veldig enkel i forhold til antall spørsmål. Tidligere måtte de ansatte gjerne besvare opptil 30 spørsmål, og vi fikk tilbakemeldinger på at disse undersøkelsene var for lange, forklarer HR-rådgiveren.

Selv om de ansatte nå har færre spørsmål å konsentrere seg om, tror Askildsen likevel at de seks spørsmålene er mer enn utfordrende nok. Nyvold legger til at målingen også stiller strenge krav til organisasjonen.

- Hvis ikke målingen følges opp, har den ingen effekt. Det er litt for enkelt å klaske resultatene opp på en foil. Vi må spørre oss hva resultatene betyr og få frem hva som er bra for oss. Det er også viktig at de enkelte avdelingene diskuterer resultatene i etterkant, sier hun.

Starter nytt forum

Bastian Lie-Nielsen og Christian Rangen i Knowledge Management Consulting AS (KMC) mener kunnskapsbedrifter som EDB kan ha stor nytte av å måle sin HKI. Med sin lange erfaring bekrefter de at det er en klar sammenheng mellom humankapitalindeksen og virksomhetens resultater.

- Vi tror mindre på egenverdien av en trivelig arbeidsplass. Engasjement har mye større effekt på bunnlinjen, mener de to, og legger til at HKI-en ikke bare er en undersøkelse, men også en handlingsplan for hvordan en leder skal oppføre seg.

-Indeksen måler det operative lederskapet, og ser på relasjoner mellom ledere og medarbeidere. Man kan jobbe smart med strategier, men hvis ikke tillit, trygghet og relasjonene er på plass, hjelper det lite, sier Bastian Lie-Nielsen, og fortsetter:

- HKI gjør organisasjoner bedre for mennesker. Den virker fordi den er enkel, og fordi den hjelper ledere til å fokusere sin innsats. Hyppig frekvens og oppfølging sikrer ønsket atferd.

Mer enn 15 000 nordmenn har så langt benyttet seg av verktøyet. KMC har etter hvert fått omfattende empiri i Norge på området. I samarbeid med HR Norge, som er en interesseorganisasjon for alle som jobber med HR, samt en representant fra NFF (Norske Finansanalytikeres Forening), starter selskapet opp et nytt forum til høsten - Forum for måling og utvikling av kunnskapsbedrifter. Forumet samles første gang i september. Samlingen inngår som et ledd i arbeidet med å etablere en felles norsk standard for måling av intellektuell kapital. Forumets arbeid tar utgangspunkt i businessIQ-modellen, hvor humankapitalindeksen inngår som en av totalt fem indekser.

Powered by Labrador CMS