Næringsliv

Frankering går mot strømmen

Mens markedet for kontormøbler sliter i motbakke, har AS Frankering økt omsetningen på kontormøbler med 40 prosent i 2003.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet omsatte totalt for 270 millioner kroner i fjor og surfer på en medgangsbølge. Overskudd før avskrivninger og skatt kom på 17,8 millioner kroner. Det norske regnskapet er ikke klart ennå, derfor er tallene i USGAP siden selskapet er eid av amerikanske Pitney Bowes.

AS Frankering opplevde omsetningsvekst på flere områder. Størst økning var det innenfor direktesalg av kontormøbler som økte med 23 millioner. Kjøpet av PR Interiør førte til at omsetningen innen møbler steg med 15 millioner kroner. Administrerende direktør Øivind Sann i AS Frankering er godt fornøyd med utviklingen.

- Veksten har vært formidabel. Salget på bedriftens eget agentur, Edsbyn kontormøbler, har i Oslo og omegn økt med 40 prosent, sammenlignet med fjoråret. Det landsdekkende forhandlerapparatet med cirka 40 forhandlere har en tilsvarende vekst på 33 prosent, sier Øivind Sann.

Han mener det gode resultatet skyldes gode rammeavtaler og bedriftens fokus på trender innen kontormøbler. Profesjonell ekspertise og gode leverandører er også to viktige suksesskriterier for selskapet.

- Betydningen av et godt resultat gir selvfølgelig sterke signaler til konkurrentene. Vi tar markedsandeler. Resultatet gir oss et godt fundament for videre vekst, og ikke minst gode referanser, sier han.

AS Frankering er Norges største leverandør av post- og papirbehandlingsutstyr og har mer enn 60 års erfaring på dette området. I 1989 startet Frankering opp med agentur av kontormøbler og i 2002 kjøpte selskapet opp PR Interiør. Navnet Frankering oppstod egentlig i 1903 ved daværende Krag Maskinfabrikk. Selskapet kunne dermed feire 100-års jubileum i fjor.

ØKE BUNNLINJEN

Øivind Sann mener selskapet har lykkes med å skille seg ut fra konkurrentene på konsept. Mens mange valgte å skjære ned, turte AS Frankering å satse, noe de høster fruktene av nå.

- Vi har satset på et annerledes konsept som er mer tidsriktig og moderne. Vi har egentlig hatt vekst i alle avdelinger, sier Sann.

AS Frankering har ikke lagt opp til noen stor omsetningsvekst for inneværende år, men vil fokusere på å øke bunnlinjen. Fra 1. juli 2000, ble AS Frankering heleid datterselskap av Pitney Bowes - et amerikansk internasjonalt selskap med ca. 35.000 medarbeidere på verdensbasis og egne salgs- og servicekontorer i mer enn 20 land.

Med tillegg av frittstående distributører, selges det i dag Pitney Bowes produkter i over 120 forskjellige land. Det avsettes betydelige midler til forskning, produktutvikling og nye teknologiske løsninger for å kunne møte den nye teknologien. Dette gir AS Frankering tilgang til store kunnskaps- og kapitalressurser.

TENKER NYTT

AS Frankering har banet seg vei i nye segmenter i markedet. Selskapet har fått til et samarbeid med skoleverket som ifølge selskapet er gull verdt.

- Sammen med Edsbyn og Offin har skolene tatt del i produktutviklingen. Resultatet har blitt funksjonelle, skreddersydde møbler utviklet på skolens egne premisser. Tilbakemeldingene fra skolene går på positive holdningsendringer hos elevene, økt motivasjon og mindre hærverk, sier Sann.

I fjor fikk blant annet Borgen og Vollen ungdomsskole, Høgskolen i Oslo, Akershus og Nordland og Kampen barneskole nye møbler fra AS Frankering. Selskapet har også kapret flere store leveranser til bedrifter og leverte blant annet kontormøbler til 800 arbeidsplasser til Aftenpostens nye kontorer. I tillegg har AS Frankering levert kontormøbler til 400 arbeidsplasser til Sørco i Stavanger, Gjensidige i Trondheim og Vernepliktsverket i Trondheim med til sammen rundt 400 arbeidsplasser.

Powered by Labrador CMS