Næringsliv
Full fart i Kina
Bridgestone ekspanderer produksjonen i Kina for å spare kostnader og øke salget. Kina spiller en sentral rolle i Bridgestones internasjonale satsing. I tillegg til økt etterspørsel fra lokalmarkedet, drives Bridgestones satsing på Kina av store besparelser på produksjonssiden.
Bridgestones siste kinesiske fabrikk begynte å produsere dekk i juli og er selskapets tredje dekkfabrikk i landet. Bridgestone skal etter planen bygge en fabrikk i Shenyang, i Lianoning-provinsen, for produksjon av stålrør for lastebil- og bussdekk. Etter planen skal fabrikken være klar i oktober 2005 og ha en daglig kapasitet på 70 tonn innen 2007. I august begynte en annen Bridgestone-fabrikk i Kina å produsere gummi for bilseter. Fabrikken ligger i Guangzhou og skal utvide slik at totalproduksjonen øker minst fem ganger. Fabrikken, som er en joint venture med det kinesiske selskapet Guangzhou Automobile Industry Group, skal hovedsakelig forsyne det lokale bilproduksjonsmarkedet.
Bridgestone bruker også Kina for produksjon av gummiinnhold for alt fra traktorer og sykler til golfballer. Kina er det markedet i verden som kommer til å øke gummiforbruket mest de neste par årene, ifølge en rapport fra det amerikanske konsulentselskapet Freedonia.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen