Meninger
Game over?
«Et samfunn som ikke finner plass til gutter med høykompetanse på multitasking og digitale løsninger, er et samfunn som er i ferd med å gå i stå. Da er det game over», skriver Velferd-redaktør Tore Kristensen.
De sitter på mørklagte gutterom og skyter folk ned for fote. Midt på natta. De flyr jagerfly, sprenger demninger. De bygger også byer, skaper nye samfunn. Digitale samfunn. De sitter der som piloter med headset og fastmontert mikrofon. I timevis, intenst konsentrerte.
De samarbeider i større grupper og spiller sammen med russere, amerikanere, svensker… De er gode på strategi og samarbeid, men de er stort sett helt alene på rommet. De er enslige globaliserte unge menn i slutten av tenåra og begynnelsen av tyveåra. De er gamere.
Disse guttene er også en del av et skremselsbilde. De er tapere. Dropouts og frafallselever. Mange av guttene sliter med dårlig selvbilde, og for noen går det galt. De får diagnoser, psykiske diagnoser. Enkelte av dem ender opp i en økende gruppe unge uføre mellom 18 og 29 år.
De har feilet i forhold til samfunnets Pisa-krav om gode karakterer og tunge utdanningsløp. De har gamet bort tida, gjemt seg på gutterommet, og lekt seg lenger og lenger bort fra vissheten om at de ikke klarer å levere det skolen, samfunnet og foreldrene krever og forventer.
De klarer ikke å stå opp om morran!
Eller er det systemet som har feilet? Er det skolen som ikke har tilpasset seg de tekniske omveltningene raskt nok? Er det samfunnet som ikke har sett verdien i det disse unge guttene holder på med? Hvorfor har ikke skolene gaming som fast valgfag?
Hvorfor kan ikke den høykompetente gjengen unge menn få lov til å praktisere sine kunnskaper på skolen?
En slik løsning vil gjøre det mulig å kombinere nødvendig opplæring i andre fag. Gaming i første time, norsk, matte, datadesign, spillutvikling, historie, samfunnsfag, gym. Og så avslutter vi dagen med et par timer gaming.
Hadde en slik timeplan gjort det morsommere å stå opp om morran og gå på skolen? Hadde færre droppet ut da?
Alt fra regjering til næringslivstopper roper nå varsko om at robotene kommer. Om et par tiår skal visstnok 30 prosent av dagens arbeidsplasser være erstattet av datastyrte maskiner. Hvem andre enn gamerungdommene har superpeiling på det som kommer?
Nav og skoleverket bør ta kontakt med den norske IKT-bransjen og lage en lærlingeordning, et inkluderingsprogram, som fanger opp disse kunnskapsrike unge mennene.
De besitter ferdigheter, på sitt felt, som langt overgår de som har fulgt den smale skolesti. Men de har per nå ikke fått noen anerkjennelse.
Det er ganske rart at ingen har sett verdien av disse ungdommene med tanke på at den teknologiske utviklingen går deres vei. Den mørke fremstillingen av at det er game over når unge gutter spiller seg vekk fra en skolehverdag de ikke fikser, må snus på hodet.
Et samfunn som ikke finner plass til gutter med høykompetanse på multitasking og bruk av digitale løsninger deres egne foreldre ikke en gang klarer å ta inn over seg, er et samfunn som er i ferd med å gå i stå. Da er det game over.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen