Geelmuyden.Kiese, ledende senior Hans Geelmuyden
Svar på spørsmål fra Mandag Morgen
Goodwill: Røde Kors, Flytoget og IKEA
Begrunnelse: Røde Kors har overtatt plassen Frelsesarmeen hadde som den organisasjonen som står det norske folks hjerter nærmest. Tsunamien og Gahr Støres ledelse har vært viktige bidragsytere det siste året. Med stabil kundetilfredshet over 90% er Flytoget blant kundevinnerne i Norge. Brandet er blitt så sterkt at det er i ferd med å bli trendy å reise med tog. Hvem skulle trodd det for noen år siden? IKEA har et urokkelig omdømme som en billig, funksjonell og folkelig produsent av møbler.
Badwill: Norske Skog, DnB, McDonald’s
Norske Skog har gått fra å være helt til å bli monster i det norske samfunn på rekordtid. Ledelse uten antenner, og nedleggelse av arbeidsplasser uten begrunnelse har gitt selskapet en omdømmetrøkk vi ikke har sett siden Tine fikk Konkurransetilynet på besøk. DnB fortjener også en plass på verstinglisten. Banken har hatt misfornøyde kunder i mange år, og ledelsen later til å være langt mer opptatt av børskurs om markedsmakt, enn av kundetilfredshet. Når skandinaviske banker gjør sin entre og blir gode alternativer kan dette straffe seg. McDonald’s har et frynsete omdømme som folkets leverandør av fet og usunn mat. Salatstrategien oppfattes som smakløs avlat for grådig amerikansk kapitalisme. McDonald’s nyter svært liten respekt i mediene.