Næringsliv

Glemmer rettighetene

Publisert Sist oppdatert

To av tre norske bedrifter har ikke full oversikt over egne immaterielle rettigheter (patenter, varemerker, opphavsrett, design, domenenavn, forretningshemmeligheter, databaser og know-how). Bare 10 prosent har oversikt over hvilke rettigheter konkurrentene skaffer seg. Seks av ti norske bedrifter jobber ikke planmessig med å sikre sin innovasjon og går dermed glipp av betydelige beløp.

Dette viser en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av MMI for Zacco Norway AS. Undersøkelsen baserte seg på 607 norske toppledere fra ulike bransjer.

- Fellesnevneren for suksessrike internasjonale selskap er at de er opptatt av industrielt rettsvern og sikring av innovasjon. De utnytter dette til å skape verdier for selskapet. Norske bedrifter går glipp av betydelige inntekter på grunn av mangelfull forvaltning av de immaterielle rettighetene sine, sier administrerende direktør Ewy Kristiansen i Zacco Norway AS, Norges største konsulentselskap innenfor industrielt rettsvern.

Undersøkelsen avdekket at nesten 70 prosent av de norske bedriftene ikke har diskutert strategier knyttet til egne immaterielle rettigheter de siste 12 månedene. Men de er likevel opptatt av innovasjon: 71 prosent mener at innovasjon er svært viktig eller viktig for sin bedrifts konkurransekraft.

Zacco konkluderer med at norske bedrifter tar forholdsvis lett på immaterielle rettigheter.

11 prosent av bedriftene i undersøkelsen sier at de har vært involvert i konflikter om immaterielle rettigheter i løpet av de siste tre årene.

Powered by Labrador CMS