etikk og samfunnsansvar

Nestlé følger samme etiske standard over hele verden.

Global tilnærming på etikkarbeidet

Nestlé tenker ikke landbasert, men globalt når de jobber med etikk.

Publisert Sist oppdatert

Giganten Nestlé trakk produkter fra hyllene i Azerbaijan etter at myndighetspersoner forlangte bestikkelser for at selskapet skulle få gjøre business i landet. Det skriver magasinet Forbes, som forteller at Nestlé har valgt å tenke globalt i etikkarbeidet sitt – ikke landbasert.

Ideen er med andre ord at det skal være like lite akseptabelt å omgå etikken i et lite land langt unna som det er hjemme. Ett av de grepene Nestlé har gjort for å styrke etikkarbeidet sitt er å etablere det de kaller en global organisasjon der divisjonene ikke opererer like atskilt som før.

Noe av årsaken til at selskaper tar denne typen grep, er ifølge Forbes-skribent Louis Efronat at teknologien har gjort mediene globale. Internasjonale selskapers aktivitet følges verden over. Etikk er også knyttet direkte opp mot økonomi. Wal-Mart og Gap er eksempelvis under press for å inngå avtaler om bedre bygningssikkerhet i Bangladesh etter den fatale fabrikk-kollapsen tidligere i år.

Efronat mener at selskaper som velger å ha ulike etiske regelverk i ulike land løper en risiko. Selv om markedet kan være lokalt, vil merkevaren være global. Kortsiktige, uetiske beslutninger i et lokalt marked kan dermed ha langsiktige skadevirkninger på både merkenavnet og selskapet.

Powered by Labrador CMS