jobb og ledelse

God selger

Linjegods’ Berit Aina Krange (43) er en så god selger at bladet LogistikkNettverk har spurt henne om triksene.

Publisert Sist oppdatert

Damen har solgt transportløsninger til arbeidsgivernes kunder for til sammen 1,5 milliarder kroner.

Flere egenskaper er viktig for en selger, mener Krange. Hun sier:

- For min del gjelder det å ikke gi opp og være utholdende. Du må tro på deg selv og være litt ego, men likevel være deg selv på en naturlig og grei måte. Du må kjenne til konkurrentenes tilbud, men aldri snakke stygt om konkurrentene. Jeg pleier å si at din egen løsning må overbevise kunden om at du kan gjøre jobben - ikke baksnakking av konkurrentene. For en selger er det likeledes viktig å kjenne den bransjen du skal selge til. Du må kunne avdekke kundens behov og være flink til å følge opp. Ved å vise til faktiske forhold omkring priser, volumberegninger, systematikk, oppfølging, ruteløsninger osv. vil kundene selv kunne se om vi kan tilby noe som er bedre enn det vi har fra før.

Powered by Labrador CMS