Næringsliv
Grådig eks-boble
Netthotellselskapet Active 24 har siden de gikk på børs i fjor slukt fem konkurrenter. Deriblant svenskenes markedsleder, Loopia. Selskapet tjener penger, men investorene ser en annen vei.
Produktet vårt er som Ikea. Du velger gul grønn eller rød sofa. I motsetning til skreddersømselskaper som Telecomputing leverer vi standardprodukter til små og mellomstore bedrifter.
Finansdirektør, Thomas Christensen drar uoppfordret gjennom en powerpointpresentasjon på kontoret på Aker Brygge. Sofaen koster fem-seks tusen i året og kan bestå av hjemmeside, domeneregistrering (identitet på nettet) eller webhotell (der kundene kan dele plass eller sikre seg egne servere), mailserver mm. Dvs. en typisk full internettpakke for en liten eller mellomstor bedrift. Active 24 stiller serverkapasitet og systemer. Kunden klikker seg fram til og setter opp sin egen tjeneste selv.
- Strategien vår er ikke å være ledende på pris, men på driftssikkerhet brukervennlighet. Når mailen faller ned er det krise for bedriftene. Det er viktigere enn å spare noen få kroner. Kostnaden er uansett peanuts, mener Christensen.
HISSIG VEKST
Fra oppstarten i 1998 har de nå vokst til over 200 ansatte med kontorer i seks land og salg i ytterligere åtte gjennom samarbeidspartnere. Produktene har helt fra starten vært webhotell og domener (internettadresser). Svenske Loopia gikk for et snaut år siden offensivt til verks for å kapre norske kunder. De fikk ikke mer enn stukket snuten over kjølen før Active 24 kjøpte dem opp.
Maks flaks på emisjonskarusellen da .com vinden blåste orkan styrke hadde fylt kontoen med 625 millioner i mars 2000. Til tross for store tap var det fortsatt muskler igjen til oppkjøp.
- Det foregår en rask konsolidering i markedet. Europa har 10 - 15 store og rundt 100 små tilbydere. Vi er en av de store, sier Christensen.
Han og Active 24 satser på å være en av de som står igjen på haugen tilslutt.
Målet er å være en stor paneuropeisk tilbyder av nettløsninger for små og mellomstore bedrifter, sier Christensen.
Strategien er derfor å fortsatte oppkjøpsraidene i 2006. Mens han har liten frykt for konkurranse på det norske markedet er sjansen større for at de selv blir raidet.
- Det er for dyrt å annonsere seg inn på et så lite marked som det norske, men jeg blir ikke overrasket om en stor tysk eller amerikansk aktør banker på døren for å kjøpe hele butikken.
Uansett har han tro på at teknologien deres er så god at den får leve videre også med nye eiere. Det har ikke skjedd der Active 24 har turet fram.
ETT RIKE
- Da jeg kom til Active 24 i 2003 var vi midt i en snuoperasjon. Selskapet hadde fem små kongeriker. Vi samlet alt på en teknologisk plattform. Strategien kan ikke sprike i mange retninger hvis vi skal utnytte skalafordelene, sier Christensen.
Nå markedsføres selskapets produkter under Active 24 navnet med samme teknologi i alle markedene.
Underveis ble også administrerende direktør Anders Eriksson kastet på dør. Vest Europa sjefen Jaap Zuiderveld ble slept inn i mansesjen for å få fart på oppkjøpene.
Nå er de etablert i 14 land med 240 000 kunder samlet. I Norge, Sverige og Tsjekkia har de en markedsandel på mellom 20 og 30 prosent.
PÅ SALG
- Prisen er lav, uttaler analysesjef i Orion Securities, Stig Myrseth.
Han og Orion har gjort det til sin spesialitet å gå mindre selskaper som er underanalysert av de store meglerhusene etter i sømmene.
I de mest krakilske .com dagene ble selskapet som da lød navnet Active ISP verdsatt til tre milliarder. I dag går aksjen for en tidel på Oslo Børs. Active har bare gått snaue ti prosent så langt i år mot hovedindeksens 40.
Myrseth synes ikke det er imponerende for et it - selskap som har begynt å tjene penger.
- Selskapet har levert sterke resultater første halvår. Aksjen er underanalysert. Forventede resultatene for 2006 gir en P/E på rundt syv. Det er ekstremt lavt i forholde til tilsvarende europeiske selskaper. De er priset dobbelt, forklarer Myrseth som mener det gjør dem til et attraktivt investeringsobjekt.
.EU
Active 24 har bygd opp en stor del av kundebasen ved å være «autorisert» forhandler av domenenavn som .com, .org og, .net. De har vært ICANN-akkreditert, og dermed de eneste i Norge som kan tilby disse domenene uten å gå veien om utenlandske selskaper med akreditering. Eller de skaffer kunder via oppkjøp av kundedatabaser som ved oppkjøpet av Internet Club Ltd. i Tsjekkia.
- En tredel av kundene får vi gjennom partnere som tilbyr våre tjenester i samband med sine egne. Det kan være alt fra arkitektkontorer til webdesignere, sier Christensen. Fra oktober kan man nå også få eget EU domene. For å forhindre cowboytilstandene som gjorde at flere bedrifter måtte krige til seg egne merkenavn fra snare oppkjøpere blir ulvene denne gangen stengt ute.
De to første månedene får utelukkende merkenavn og offentlige organer lov til å registrere seg. I desember og januar kan bedrifter registrere navnet sitt med adresse EU før privatpersoner slipper til fra februar forklarer Christensen.
Denne kaka vil Active ta en stor sleis av.
- Vi spiser en del av 2005 resultatet for knytte til oss nye kunder.
11 millioner bedrifter og 457 millioner personer representerer et sjenerøst potensial. Men så tror han det er stopp.
Etter denne utrullingen kommer det ikke til å skje spesielt mye på domenemarkedet. Det gjør det også vanskelig å vokse organisk. Fra 2006 vil vi dermed redusere markedsføringen og konsentrere oss om drift og oppkjøp.
HENGER PÅ GJERDET
Da nett var hett var det om å gjøre å være i først i alt. Den strategien har Active 24 lagt på hylla.
- Poenget er at de store pengene ligger i store kvanta. En ny kunde koster nesten ingen ting. Kvikkaser som kjøper alt det nye er ikke god butikk for oss selv om de betaler mye. Det viktigste er at produktet skal være ønsket, pålitelig og brukervennlig når vi tilbyr det. Ikke at vi på død og liv skal ligge først i løypa. Det er det ikke butikk i. Tenk på flatskjermmarkedet. Det er det siste året pengene har rent inn hos de store produsentene. Resultatene følger de store massene når du driver i en bransje med store skalafordeler, sier Christensen.
- Vi ser heller på hvilke nyvinninger som etterspørres også tester vi dem grundig. Det er mye mer kostnadseffektivt.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen