jobb og ledelse

Gründerens dilemma

30.000 nye foretak ble registrert i 2005. Rundt 10.000 ble slettet. Mange bukker under når pengene renner ut og ingenting tikker inn. Ting tar tid. Andre sløser bort en formue på utvikling og produksjon, uten å sjekke markedet først. Virkeligheten kommer som et sjokk.

Publisert Sist oppdatert
Godt skjermet fra ståket på gaten ligger Lille Månes beskjedne kontor. Mesicec leier et lite rom i Pilestredet, sammen med beslektede bedrifter.- Jeg burde kanskje ha ryddet før du kom, men det ville gi et galt inntrykk, åpner Mesicek.Pulten er knapt synlig under stablene med regninger, manuskripter og vitaminer. Mesicek startet forlaget for et år siden, og har nå gitt ut over femten bøker. Det kan nok bli mye å holde styr på for en mann.- Å starte eget forlag var en spontan handling. Som markedssjef i et annet forlag fant jeg meg plutselig alene, etter at mine kolleger hadde rømt bedriften etter mye bråk. Jeg spurte meg selv: Hva nå? Og bestemte meg for å gi ut noen bøker på egen hånd.Mannen er bare 30 år, men har allerede ti års fartstid fra forlagsbransjen. Det startet med en oppgave på gymnaset. Mesicek skulle skrive om markedsføring, og valgte seg Storskriftforlaget som case. Oppgaven resulterte i en fullstendig markedsplan, noe som var i strid med lærerens forventninger til teoretisk innhold. Mesicek gadd ikke å diskutere, og sluttet på skolen for å implementere planen sin hos Storskriftforlaget. Siden har han gått veien via flere forlag.- Selv om jeg har hatt ansvaret for store lanseringer som Harry Potter og Da Vinci-koden, føles det som om jeg starter på skrætsj. Nå merker jeg alle feil på kroppen. Hvis en bok ikke selger, blør egen lommebok, sier Mesicek.For å starte forlaget, måtte Mesicek ut med 400.000 kroner. For å sikre hus og hjem, har han organisert Lille Måne som et aksjeselskap.- De største kostnadene er rettigheter til bøker og lønn til oversettere. Alt skal forskutteres. Men jeg har fått lang kredittid hos trykkeriene, så det ordner seg på et vis, sier Mesicek.Markedsføring er Mesiceks spesiale, og han er flink til å skape blest om sine forfattere og forlaget. Blant annet samarbeidet han med P4 om en bok basert på lytternes forhold til sine kjæledyr.- Jeg satser også på fine trykksaker og nettsider. Dessuten jobber jeg grundig med media, forklarer Mesicek.Heller ikke jussen rundt avtaler har skapt hodebry så langt. Mesicek holder seg til standardkontrakter.- Dette er en konservativ og stabil bransje som jeg kjenner godt. Jeg inngår avtaler på tradisjonelt vis, og mine samarbeidspartnere er enkle å ha med å gjøre. Useriøse aktører overlever ikke lenge i forlagsbransjen!ENSOMTTil nå har Mesicek drevet forlaget alene. Det er til tider tøffe tak med deadlines på korrektur, visuelle omslag og produksjon av bøker.- Det hender at jeg kjenner på kroppen at jeg arbeider for mye. En periode måtte jeg gi opp både venner og trening, tiden strakk ikke til. Da følte jeg meg veldig alene, og fikk problemer med å bedømme ting rasjonelt. Jeg tok alt veldig personlig, forteller Mesicek.Heldigvis er omsetningen allerede såpass at Mesicek har tatt seg råd til å hyre inn hjelp. Kanskje en sparringspartner også kan være nyttig for å stake ut kursen for forlagsdriften?- Jeg har bare holdt på i et år, og vil ikke bli smal ennå. Derfor har jeg gitt ut bøker om det meste, fra svenskevitser via diktsamlinger og romaner, til bøker om meditasjon og helse, sier Mesicek, før han legger til:- På sikt vil jeg nok spesialisere meg på helse og ernæring, samt litteratur som appellerer til yngre mannlige lesere.UFORUTSIGBAR KJØPEGRUPPEI likhet med de fleste andre produkter er det vanskelig å vite hvilke som vil selge. Bare tenk på Harry Potter; boken ble vraket av flere redaktører før forfatteren fikk napp. Likeledes er det nok av storsatsinger som flopper katastrofalt.- Det er vanskelig å treffe markedet, og mye lenger vei til solgte 1000 bøker enn man tror, erkjenner Mesicek og fortsetter:- Jeg har eksempler på at en bok som får strålende kritikker knapt selger. Hva som skal til er det store spørsmålet. Men boken må være rørende eller overraskende; treffe i sjela til leseren. Dessuten må den kunne leses relativt raskt, i to-tre omganger.Til tross for usikkerheten, når man først får troen på en bok er det lett å miste hodet.- En helt reell felle for mitt vedkommende er å gå amok i en budrunde, tilstår Mesicek, og avslutter:- Det er dumt hvis den ikke selger.
Powered by Labrador CMS