Grønn business kan kickstarte fremtiden
Turisme og opplevelsesøkonomi har lange røtter i de nordiske landene. Se bare på Roald Amundsens ekspedisjoner til Arktis og Antarktis. I sin tid var dette nye opplevelser, i dag er det store turistattraksjoner som gir grobunn for alt fra filmer til fortellinger, skriver administrerende direktør i Nordic Innovation, Kari Winquist.
På denne måten kan man definere turisme og opplevelsesøkonomi som det stedet der Hardangerfjorden møter Hollywood og blir til noe helt nytt.
Man finner en slik utvikling i de fleste industrier, drevet av den naturlige utviklingen av kundenes nye krav og ønsker, i kombinasjon med de mulighetene som kommer med ny teknologi, som for eksempel internettet i dag, og jumbojetflyet for ikke mange år siden.
I det siste tiåret er to ting dukket opp på listen over elementer som danner grunnlaget for turisme og opplevelsesøkonomi, både i Norden og andre steder i verden. Dette krever at selskapene i dette markedet er nyskapende, og ikke bare hva angår produktene og tjenestene og måten disse blir markedsført på. Vinnerne innen dagens turisme og opplevelsesøkonomi tar utgangspunkt i en holistisk tilnærmelse, der selskapene både må mestre og tenke innen rammene av grønn innovasjon. Mange av selskapene i bransjen opplever fremdeles dette som vanskelig. Så for å fremme og støtte denne overgangen har Nordic Innovation gått sammen med OECDs komité for turisme og kartlagt bransjen via programmet «Green Innovation Radar», et rammeverk for grønn innovasjon. Dette programmet er utviklet av professor Mohan Sawhney ved Kellogg School of Management og Jiyao Chen, som er professor ved Oregon State University. 28 selskaper innen turisme, fra så ulike land som Island, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Østerrike, Russland, Portugal, Sør-Korea og Mexico har deltatt i prosjektet. Jobben med å kartlegge disse 28 selskapenes innsats innen grønn innovasjon og deres respektive innsats innen tradisjonell innovasjon, har vist at om enn fokusert innovasjon er en utfordring for mange, er grønn innovasjon en enda større utfordring. Lærdommen herfra er at det ikke bare er selskapene som står overfor en utfordring. Også de ulike landenes politiske støtte til grønn innovasjon bryter nytt land, og står følgelig overfor nye utfordringer.
En av konklusjonene fra programmet er at så snart selskapene utvider tradisjonell innovasjon med begrepet «grønn», øker selskapenes innsats for å inngå partnerskap med andre selskaper i stor grad. Med andre ord gir begrepet «grønn» selskapene en spore til å søke partnerskap innen innovasjon, noe som øker selskapenes fokus på innovasjonen.
Eirik Raude – en pionér
Eirik Raude oppdaget Grønland rundt år 1000, noe som gav støtet til det første eksempelet på det som senere er blitt hetende «nation branding». Eirik Raude ønsket bosetning på Grønland, og styrte følgelig klar av begreper som «kulde» og «is» da han navngav landet, og valgte i stedet å fremstille det som «grønt». Så kan man spørre seg hva dette har å gjøre med dagens turisme og opplevelsesindustri. Temmelig mye, er svaret. Det er et svært godt eksempel på innovasjon innen branding og kommunikasjon. Alle de nordiske landene og landene innen OECD bruker penger på å promovere sine respektive land som attraktive turist- og reisemål.
Brandingkampanjer som Norges «Powered by Nature», som refererer seg til vakker natur og spektakulære fjorder, eller Nordens suksess med matkampanjen «New Nordic Food» er gode eksempler på slike kampanjer, på lik linje med Malaysias «Malaysia Truly Asia»-kampanje.
Hvor stor eller hvor langvarig effekt slike kampanjer har, er vanskelig å si, men mange er fremdeles fokusert på produktet eller tjenestene som tilbys. Vi tror at fremtiden vil vise stadig flere slike kampanjer som benytter seg av internettet og nye, sosiale kanaler som Facebook og YouTube for å tiltrekke seg nye kunder og fremstå som spesielle i konkurransen med rundt 200 nasjoner og tusenvis av regioner.
Relevant, interessant og autentisk
De nordiske landene når høyt opp på lister over internasjonal oppfatning av områder med ren natur og grønt miljø. Men ser man dette i sammenheng med global konkurranse innen turisme, og ifølge resultatene fra programmet om grønn innovasjon, bør man i fremtiden legge mer av både fantasi og innovasjon i forsøkene på å kommunisere grønne opplevelser for å tiltrekke seg nye turistgrupper fra utenfor de nordiske landene. Resultatene av programmet viser også at for å lykkes med grønn innovasjon, må den være relevant, interessant og autentisk. Relevant overfor målgruppen; tenåringer som er oppvokst med internett og videospill vil neppe respondere på det samme budskapet som vekker interesse hos de eldre. Og promovering av et selskap, en tjeneste eller en nasjon fungerer bare hvis den er autentisk. Folk vil raskt gjennomskue tilbud eller kampanjer som ikke leverer varene. Det bosatte seg tross alt aldri særlig mange mennesker på Grønland, antagelig fordi det raskt ble kjent at landet slett ikke var særlig grønt.
Ting sprer seg så raskt på Facebook og Twitter at så snart det er ute, er det en realitet på verdensbasis. Men dette gir organisasjoner som jobber for å tiltrekke seg turister et verktøy, ved at man utnytter disse sosiale mediene for å kommunisere grønn innovasjon, uten at det skal koste mer enn det allerede gjør. n
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere