Annonse
ledertips
Her bør du ikke konkurrere
Enkelte markeder kan det være greit å holde seg helt unna, mener to fagfokforfattere.
Annonse
Det skriver Harvard Business Review på sine nettsider. Med henvisning til boken «Playing to win: How Strategy Really Works» av A.G. Lafley og Roger L. Martin, gir nettstedet to tips om konkurransearenaer du bør unngå:
-
Området til din største konkurrent
Det kan være fristende å gå rett i strupen på den sterkeste konkurrenten, men som regel vil ikke hovedmarkedet deres være det beste stedet å angripe. Se i stedet etter konkurransearenaer hvor du kan angripe fra uventet hold. -
Den hvite flekken på kartet
Å være først ute i nytt territorium er attraktivt, men som regel er det bare én som kan være først. Altfor ofte er det rommet du tror er ledig allerede okkupert av en stor konkurrent. I verste fall verken ser du denne konkurrenten eller forstår den.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen