jobb og ledelse

Her er velstandsbransjene

Livets ferd fra vugge til plankepysj er lang. Mange har mye penger å bruke. Med litt kreativitet kan også du nyte godt av økende velstand.

Publisert Sist oppdatert

Mange nordmenn er etter hvert vant til å bære på en feit lommebok, og ivrig etter å bli lettet. Men, de fleste har lært av rydderunder i heimen hvor ubrukte saker ender opp i søppeldunken. Dessuten har perioden med minimalisme satt sine spor. Man vil ikke lenger ha så mye, man vil bare ha det beste. Hvorfor? Fordi man fortjener det.

Alle er unike, men det er ikke så lett å få andre til å forstå det. Både privat og profesjonelt spisser konkurransen seg stadig til. Det gjelder å bli lagt merke til og - når det er nødvendig - bli foretrukket. Det hjelper å tenke strategisk for å skille seg ut på en positiv måte. Trendanalytiker Paal Fure sier:

- I denne sammenheng har mennesker mye til felles med andre fast moving consumer goods. Først må det klargjøres hvordan man oppfattes i dag, for så å bestemme hvordan man skal bli. For å få til dette må man legge en plan. Her dukker det opp en mulighet til å gjøre forretning: Personal branding. Men dette er bare ett område. Livskvalitet er et viktig stikkord.

80-tallet ble en gang beskrevet slik: Man kjøper ting man ikke trenger, for penger man ikke har, for å imponere folk man ikke liker. I dag kreves mer oppfinnsomhet av den som vil ha en cut av kaka. Det gjelder bare å la seg inspirere. Nye bedrifter dukker opp for å møte det nye behovet

Personal Branding

Ledere liker godt å snakke om flat struktur, evne til omstilling og samfunnsansvar. Men i stil og klesdrakt signaliserer de noe helt annet. Resultatet er at ingen tror på dem. For å skape et ytre som reflekterer det man står for, kan det være nødvendig med en total rebranding. Den som tar på seg jobben, vil starte prosessen med uformelle samtaler med venner, kolleger, samarbeidspartnere og andre personer rundt han eller hun som skal rebrandes. Hvis klienten oppfattes som snobbete og grisk, kan det passe å engasjere seg i sosiale spørsmål, eller gjøre noen profilerte investeringer som snur bildet av hvordan man oppfattes. Videre er det viktig å vise seg på de riktige stedene, omgitt av mennesker som gir lys til det nye jeg. Det finnes flere eksempler på finanskjendiser som har gjort friske grep som styrker deres image, men ingen vil innrømme at det ligger en plan bak. Stylist og fotograf Sandra Jensen har lang erfaring med å gi folk et nytt ansikt.

- Når man rendyrker et image, er det viktig at det passer personen. Image er som en hårsveis, det som kler noen kan gjøre andre direkte stygge. Du kan ha forbilder, men det beste resultatet kommer når du velger elementer fra flere og lager noe som er ditt eget. Med tanke på klær, er det mange som ikke takler at alt er tillatt, og bommer stygt når de prøver å være individuelle, sier Jensen.

Hun nikker diskret mot et menneske som har blandet all verdens effekter, men klarer ikke å skjule sin avsky når hun hvisker less is more. Hvis denne personen hadde kommet til henne for hjelp, ville det trolig tatt lang tid.

De fleste vil ifølge Jensen trenge rundt en uke for å finne sin stil når det gjelder klær og å lære seg daglig styling. Hvis du i tillegg har behov for en innføring i etikette i det miljøet du ønsker å imponere, trenger du mer tid, litt avhengig av hvem du er. Noen er veldig lærenemme.

- Avhengig av hvor hardt man vil gå til verks, er prisen på en personlig rebranding hos Jensen fra 5.000 til 10.000 kroner. Men Jensen advarer mot å kjøpe en helt ny pakke.

Hypnotisk hjemmefødsel

Prinsesse Märtha Louise og Ari Behn lar sitt barn møte verden for første gang i hjemmets trygge favn. Flere kaster seg på trenden, selv om de da velger bort epidural og lystgass. Det åpner for smertelindring ved hjelp av hypnose.

Psykolog Sigurd Stubsjøen er spesialist på hypnose, effektiv NLP (Nevro Lingvistisk Programmering) og psykologi. Når vi treffes, sitter han i en idyllisk hage på Nesodden. Under morelltreets frodige grener fødte kona Line deres første barn for et år siden.

- Min erfaring er at jaget etter materielle ting ikke gir reell tilfredsstillelse. Flere mennesker bruker nå penger på myke verdier. Å gi barnet en rolig og trygg start på livet hjemme er del av dette. I den sammenheng har jeg brukt hypnose for å hjelpe kvinner med å føde uten eller med minimale smerter, sier Stubsjøen.

Hypnose er en metode for å fremkalle transe, som er en fokusert og avgrenset tilstand. Når man er i en hypnotisk tilstand, åpner man for at en annen person kan styre en ved hjelp av ord. Skjønt, det er individuelt i hvilken grad man lar seg hypnotisere.

- Denne metoden har først og fremst etablert seg blant dem som vil gå ned i vekt, slutte å røyke eller bli kvitt angst, men etter hvert har en ny type klientell oppsøkt meg. De har ikke problemer, men et mål om å øke livskvaliteten, sier Stubsjøen. Han er behandler og underviser folk av mange slag.

- Til meg kommer ledere, arbeidstakere, kunstnere, studenter og folk i en omstillingsfase. De har alle et felles mål; en dypere forståelse for menneskesinnet. Og det gir gode resultater. Ved tilfredse mennesker, får du økt produksjon og økt overskudd. Det paradoksale er at når man fokuserer riktig på myke verdier, får man større kjøpekraft, avslutter Sigurd.

Dyredilla

Menneskets beste venn som statussymbol er passé. Hvem vil vel likne på bikkja si? Den som vil forbindes med fiffen, skaffer seg en hest - og gir hesten terapi.

Linda Høyem Thrygg er en av landets få equiterapeuter. (Equi betyr hest.) Hun har tatt innover seg at virkelig fine hester trenger mer enn havre og høy, og tilbyr behandling i form av akupunktur, laser, massasje og kiropraktikk. Hensikten er å løse opp stive muskler og låsninger i skjelettet.

- Det er vanlig å bestige en ridehest fra venstre side. Det gjør ofte at hesten blir skjev i bekkenet. For å rette opp feilen bruker jeg kiropraktikk. Et annet problem, er at hesten blir halt. Jeg tar bøyeprøver for å se om haltheten ligger i ledd eller andre steder i kroppen. Årsaken til et halt bein ligger ofte lenger opp enn selve leddet. Kilden til smerte i foten kan ligge i rygg eller nakke. Da hjelper det lite å sprøyte leddet. Som regel blir hestene bra etter tre til fire behandlinger av meg, forteller Høyem Thrygg.

Hun sier at hester, som mennesker, synes det er deilig å bli massert og pleiet. Ofte ender en sesjon med at gampen faller i søvn. Det er en luksus overraskende mange unner hesten sin, ikke bare dem som har konkurransehester til opp mot millionen.

- Jeg har sett eiere med dårlige hofter og krum rygg stolpre ut fra stallen med hesten. De kunne godt trengt en behandling selv, men mange folk steller bedre med hesten enn med seg selv, humrer Høyem Thrygg før hun legger til at hun gjerne skulle hatt en hest.

- Dessverre har jeg ikke råd; for meg ville hestehold vært en sikker vei til økonomisk ruin. Men, at jeg kan knep som hjelper de flotte dyrene gjør i alle fall at jeg får være mye sammen med dem!

Maten i halsen

Du har et palass i Dollaråsen og har invitert 100 av byens mest blaserte, flasket opp på fasan og sjampanje. Det er bare én ting å gjøre for å skille deg ut: Glem gourmet.

Mona Halvorsen kan skremme vannet av store sterke menn bare ved å vise seg. Hun har nappet bort øyebrynene og tatovert slanger der hvor de små hårene skal være. Ringen i nesa får noen til å tenke på en rasende okse, og som gammel pornoredaktør har hun mye saft i språket. Halvorsen har funnet en nisje med sitt event og catering-konsept Stunt Squad, som gjerne disker opp for fiffen. Overraskelse er ofte del av pakka.

- Jeg husker godt en fest i Stjerneveien, hvor kleskoden var Hollywood. En rød løper lå foran inngangspartiet, og fotografer knipset de inviterte på vei inn. En operasangerinne ga det hele en glamorøs klang. Det var mange haker som slapp da de så at den flotte villaen var dekorert som en pølsebod, og at skikkelig junk-food sto på menyen, minnes Halvorsen.

Stunt Squad kan også servere indrefilet av reinsdyr, hvis det kreves, men da får Halvorsen gjerne en mer fremtredende rolle. Etter et par drinker kommer de fleste seg over det umiddelbare sjokket og tester sine grenser ved å driste seg til en prat.

- Hvis jeg lager mat på tilstelninger hvor gjestene i stor grad ikke kjenner hverandre, hender det at jeg setter opp kokeplatene midt i selskapet. Da kan folk henge rundt meg i stedet for å konversere, sier hun.

Moods of Norway

Tidsklemma er for pyser. De tøffeste har mye fritid, og bruker den til å blåse bobler i høye glass med farget innhold. Selvsagt har de klær som passer til aktiviteten.

vi lager klær til enhver aktivitet, men cocktail-klærne med praktiske detaljer er vi spesielt stolt av. For eksempel følger det med alle våre dressjakker en mynt hvor det står skrevet Den søteste dama i verden, sier Peder Børresen, den ene halvparten av designerduoen bak Moods of Norway.

Sammen med Simen Staalnacke lager han klær for menn som tør å vise seg frem. De to fikk ideen etter en festlig natt på Hawaii. I dag møter de behovet fra andre moteløver, og tilbyr rosa dresser, gjerne med Hawaii-trykk, som garanterer oppmerksomhet. Klærne blir designet blant sauer og kyr, med fjell og fosser som bakteppe.

- Vi har Stryn som utgangspunkt, men selger klærne våre i Japan, England og Italia. Blant annet. Vi kombinerer internasjonale trender med tradisjonell design, og alle våre klær forteller en historie fra landet med isbjørner og dyr bensin, forteller Staalnacke.

Ambisjonen er å bygge en internasjonal merkevare med hovedkvarter på Stryn. Strategien er å vise seg frem på de største motemessene i verden, fra København til Las Vegas. Det hjelper også at berømte mennesker går med klærne. Staalnacke er fornøyd med utviklingen så langt.

- Det er morsomt at folk som Penelope Cruz, Morten Abel, Ari Behn og Robbie Williams, som kan velge og vrake i klær, går med klær fra Moods of Norway, smiler Staalnacke stolt.

Ut av mørket

Å klemme kviser i dunkelt lys kan gi inntrykk av at man er rammet av byllepest. Å flombelyse kroppslige skavanker når man tester forførelsens kunst kan skremme folk fra vettet. Men det er hjelp å få: Lysdesign!

Det første jeg gjør, er å kartlegge kundenes behov. Det er klart at en ungkar som har flere fester i året stiller andre krav enn en familie. Han trenger for eksempel sminkelys til jentene, sier Helle Berg Olsen. Hun er produktdesigner og belysningskonsulent hos Expo Nova og er oppdatert på siste skrik innen lysdesign.

- 80-tallet er på vei tilbake, med armaturer uten farge. Lyspærene derimot kan gjerne ha farger. LED er trendy akkurat nå, og med riktig utstyr kan lampene bytte farger og styrke så du alltid får den rette stemningen i rommet, sier hun. Berg Olsen har merket seg en voksende interesse for ny teknologi innen belysning.

- Det er ekstreme muligheter til å finne noe særegent, og etter hvert er det flere som tør å satse på en gjennomført belysning. Lysene kan felles ned i gulv, tak og vegger og styres med fjernkontroll. Såkalte hyggelamper, som kunder har kjøpt simpelthen fordi de er fine, blir ofte ekstrabelysning etter en runde med oss. De har ingen funksjon.

At lysdesign er relativt nytt blant trauste nordmenn, viser seg på etterspørselen.

- Mange kommer og spør etter Philippe Starck fordi de vil ha en lampe som folk kjenner igjen, og som blir kommentert i middagsselskapet. Men Starck er etter hvert blitt allemannseie. Å spørre etter ham er ofte et tegn på at man er litt grønn, avslutter Berg Olsen med et smil.

Lyd som smykke

God personlig hygiene er minstekravet for å få lunsjkamerater på jobben, men det sikrer ingenting. For å bli midtpunktet blant kolleger må du gå litt lenger, for eksempel stille med en annerledes MP3-spiller.

Norske Asono spesialiserer seg på elektroniske produkter, og har nylig lansert MP3-spilleren Mica. Den er designet for å henge rundt halsen, og ved første øyekast kan den se ut som et lekkert smykke.

- MP3-spillere har nådd ut til massemarkedet, og det er nå rom for flere brands enn de mest kjente. Vi har brukt design for å skille oss fra de andre. Den gummierte overflaten gir et røft , men eksklusivt preg, forteller markedssjef i Asono, Lars Elstad.

Om en briljant idé skulle dukke opp i Mica-eierens hode, har Asono lagt til rette for at den ikke skal bli glemt. Diktafon og opptaksspiller hører med. Den musikkinteresserte har også mulighet til stor variasjon. I tillegg til radio kan man lagre rundt 20 CD-plater i den lille saken.

- Vår primære målgruppe er kvinner som bryr seg om design, og som vil ha mer enn det billige og enkle. Teknologien er enkel å bruke. Hittil er Mica bare lansert i Norden, men markedet for dette produktet er stort, så etter hvert vil vi satse også i USA og resten av Europa, sier Elstad.

Pakketur er for bermen

Sport og spa får man hjemme. Den som vil oppdage en helt ny verden må gå i seg selv.

Folk har det fryktelig travelt. Det blir mer og mer viktig å bruke tiden riktig, også når man drar på ferie. Vårt konsept er at folk skal gjøre mer enn å slappe av når de tar seg fri fra jobben. Vi vil gi dem indre harmoni og verktøy for å opprettholde freden når de er tilbake. På våre ferier skal man få en bedre livskvalitet, sier Lisbeth Pettersen i Life Travel.

Streben etter status som travel har en bakside. Stressa folk snapper etter pusten, slår knute på nakkemusklene, og må knekkes opp av en kiropraktor. Eller de kan reise til Toscana sammen med den feterte sangerinnen Elisabeth Nordberg Schultz. Hun lærer bort hvordan du kan få kontroll over åndedrettet. Det går ikke an å synge hvis du ikke har kontroll på pusten. Her lærer du å bruke stemmen som et fundament for indre ro, forklarer Pettersen.

Et annet alternativ er å sjekke inn på et kloster fra middelalderen hvor pensler og maling står på programmet. Målet er ikke å bli flink til å male, men å lære teknikker for å ikke bli så prestasjonsorientert. Da yter du bedre.

I utgangspunktet trenger du mellom en og to uker på å dra så langt inn i deg selv at du utvikler nye sider, men Life Travel tar hensyn til at folk skvises i tidsklemma.

- Til høsten lanserer vi tredagers turer til Nice, hvor man kan oppleve mye på kort tid, sier Pettersen.

Miljøvennlig begravelse

Et liv i overflodens tegn er mig for miljøet. Men det er aldri for sent å snu. Selv om man ikke levde etter regelen «du arver ikke kloden av dine foreldre, men låner den av dine barn», kan man dø med den - og god samvittighet.

Susanne Wiigh-Mäsak er biolog og ansvarlig for det svenske selskapet Promessa Organic, som har tatt patent på en form for økologisk begravelse hvor den døde ikke blir kremert, men frysetørret!

- Balsameringsvæsker og kremasjon kan påvirke miljøet negativt. Vår miljøvennlige løsning er å først fryse den avdøde ned til en temperatur på minus 18 grader, så fryse liket videre i flytende nitrogen som har en temperatur på minus 196 grader. Siden blir liket omdannet til pulver ved hjelp av en mekanisk lydvibrasjon, før vi til slutt tørker det som er igjen og plukker bort metaller, forklarer Wiigh Mäsak.

Prosessen tar litt over en uke, det samme som ved kremering. Siden legges pulveret i en kiste laget av mais- eller potetstivelse. Restene av kisten og den avdøde blir etter hvert til fruktbar jord, som kan gi næring til flotte blomster foran gravsteinen, om man ønsker.

- Dette er min måte å gjøre noe for miljøet på. Begravelse er etter hvert blitt et internasjonalt miljøproblem. Min økologiske begravelse har fått stor oppmerksomhet, og jeg håper at metoden blir vanlig praksis. Vi starter opp vinteren 2005, da er det første anlegget for Promession ferdig. Tusenvis har allerede tegnet seg for Promession i Sverige. Det eventuelle overskuddet vil jeg gi til stiftelsen Promessa Foundation som fremmer ytterligere miljøarbeid, forteller Wiigh Mäsak.

Økologisk begravelse vil være mulig i Norge fra vinteren 2005/2006. Prisen er omtrent den samme som for en kremasjon, men transportkostnader til og fra Sverige vil komme i tillegg.

Powered by Labrador CMS