Nyskaping

Her kommer en smakebit på aggressiv asiatisk forretningsstrategi

Asiatisk aktør som har skapt kaos i Europa, ankommer Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Obike, et av verdens største sykkedelingsselskap inntok Oslo sist uke med 300 sykler på Blindern. Selskapet ble etalbert i Singapore i januar i år, og fremgangsmåten deres er typisk for Asia i 2017. Ny teknologi, tonnevis av kapital i ryggen og bånn gass ut i verden.

· Stativløs. Den nye syklene er koblet til nettskyen og trenger ikke hentes og leveres i egne stativer.

· Aggressiv. Det dumpes for tiden enorme mengder sykler i europeiske byer.

· Kapitalisert. De har veldig mye mer ressurser til store investeringer enn de etablerte aktørene.

I stedet for å finne frem til nærmeste sykkelstativ, trenger man bare en telefon for å låne en Obike. Man laster ned appen og registrerer en bruker for å komme i gang. Appen viser deg en oversikt over de nærmeste syklene. Deretter skanner man QR-koden på sykkelen for å låse den opp. Mens QR-koder egentlig aldri har tatt av i Norge, finner man det på nesten alt i Kina og Singepore. Deretter er det bare å sykle av gårde og sette fra seg sykkelen hvor som helst på et offentlig sted. Leieprisen er 5 kroner per halvtime.

Allerede i 2018 kommer det enda flere Obike-sykler – og da også noen med elmotor.

– Vi deler målsetningene til Oslo kommune når det gjelder miljø- og klimavennlig transport, og har tro på at innovasjon er nødvendig og at nye deleordninger bidrar til å løse ulike behov, forteller Jorulf B. Slide, miljøsjef i Eiendomsavdeligen ved UiO. – Obikes konsept kompletterer den eksisterende bysykkelordningen, legger han til.

Obike og Mobike

Den største konkurrenten heter Mobike (hvem sa man ikke lærte kreativitet i kinesiske skoler?) Og de etablerte seg sist uke i Berlin. Allerede er Mobike tilstede med sine 7 millioner stativløse bysykler i over 200 byer. Selskapet har nå 200 millioner registrerte brukere, og selv anslår de at det blir minst 30 millioner reiser med syklene deres hver dag. Det er ikke så ille for et selskap som ble lansert i Shanghai i april 2016.

Hver Mobike har en GPS-styrt smartlås som er koblet til selskapets IoT-nettverk, som selskapet mener er verdens største. Hver dag strømmer det 30 terrabytes med data gjennom systemets AI-algoritmer. Den datamengden er nok til å daglig fylle om lag 1000 Iphoner med 32 GB minne.

Målet er at analyser av de enorme datamengdene skal bidra til å løse transportknuter og gi Mobike unik innsikt i hvordan folk beveger seg rundt i byene.

Tar markedet med storm

I slutten av november er Obike på plass i nesten hele Europa. Østerrike, Belgia, Tyskland, Nederland, Spania, Storbritannia, Sveits, Tjekkia, Hellas, Finland, Sverige, Frankrike, Ungarn, Polen, Portugal.

Ifølge Bloomberg har de asiatiske nykommerne lommene fulle av cash. Mobike og en annen konkurrent, Ofo, har til sammen fått 2,3 milliarder dollar i kapital fra investorer som de kinesiske nettgigantene Alibaba og Tencent.

– Stativene er svært dyre å sette opp og ekspandere med, mens vi er klare fra første sykkel, sier Chris Martin, visepresident for internasjonal ekspansjon i Mobike til Bloomberg.

Hemmeligheten ligger i depositumet

De som har forsøkt å regne på dette, ender som regel likevel med å klø seg i hodet. Utleie av sykler er ikke plutselig blitt svært lukrativt bare på grunn av internett.

Og i motsetning til Uber som bare setter sjåfører med egne biler i stand til å finne kunder og tar en andel av kjøreinntekten, må sykkeldelerne eie og vedlikeholde syklene sine selv. Det koster. En sykkel med innkjøpspris på 3000 kroner må kjøre 600 halvtimesturer til 5 kroner turen for å tjene kostnaden inn igjen. Og hver gang en mekaniker må inn og skru litt eller skifte et dekk, øker kostandene.

Hemmeligheten ligger muligens i depositumet på 400 kroner som brukerne må sette over før de kan sykle avgårde. Med mange hundre millioner brukere, blir dette fort milliarder av dollar - som kan brukes fritt.

En analyse anslår at Mobike alene sitter på så mye som 5000 kroner i kapital per sykkel. En stor del av inntektene kan dermed komme fra renter og avkastning i finansmarkedene.

Oversvømmer Europa

Oslo kommune er så langt positive til at flere aktører etablerer seg.

– Jeg synes at det er spennende at flere firmaer er interesserte i å etablere ordninger for utleiesykler i Oslo og at det er bra med valgmuligheter, slik som på Universitetet i Oslo hvor Obike har etablert seg, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg til Dagens Perspektiv.

Foto Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, vil ha flest mulig på sykkel. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix.

Men i flere europeiske byer mener man nå at sykkelinvasjonen har gått for langt.

Bloomberg melder fra München at det ble kaos da Obike inntok byen i september med 7000 sykler. Frem til da delte to stativbaserte sykkedelingsselskaper markedet mellom seg. Men med Obikes inntreden ble antallet sykler for leie tredoblet. Etter kort tid lå syklene strødd over alt.

– Ting kom ut av kontroll. Det ble for mye for folk, sier Florian Paul til Bloomberg. Han er ansvarlig for byens sykkelprogram.

I den kinesiske byen Wuhan, som er omtrent på størrelse med New York, har man slitt med for mange bysykler i flere år. Mens New York har om lag 10.000 bysykler, har Wuhan 700.000. I Beijing og Shanghai har man innført forbud mot å øke sykkelflåten ytterligere.

Obike jobber nå med lokale myndigheter for å sørge for at brukerne hele tiden følger lokale regler. Og dersom noen feilparkerer, skal personen kunne få beskjed på mobilen om at sykkelen må flyttes.

I Oslo har kommunen inngått et samarbeid med Clear Channel som leverer reklamen på sykkelstativene. Dermed er det et åpent spørsmål om byen er bedre tjent med å verne om Oslo Bysykkels status som en dominerende aktøren i markedet.

– Oslo kommune har allerede en bysykkelordning, Oslo Bysykkel, som er blant verdens mest populære bysykkelsystemer, målt i hvor ofte syklene brukes. Nye tilbud om utleiesykler kan være et godt supplement til dette. Jeg har fått med meg at stativløse sykler er til både glede og besvær i andre byer. Hvordan dette utvikler seg i Oslo vil vi følge med på. Bysykkelordningen vår har noen fordeler som ikke stativløse sykler har – og omvendt. Om nye utlånssykler kan få flere til å sykle, så synes jeg dette er et fint tilbud i byen vår. Vi har plass til mange flere syklister, sier Berg.

De om lag 50.000 brukerne til Oslo Bysykkel gjorde 2,65 millioner turer i 2017. Det gir et snitt på 53 turer per bruker per sesong. Sesongkortet til Oslo Bysykkel koster 299 kroner. Med Obike ville de 53 turene kostet 265 kroner, pluss depositum på 399 hvis Obike innfører dette i Oslo.

Oslo Bysykkel har ikke besvart våre spørsmål til saken.

Powered by Labrador CMS