jobb og ledelse

Hest og handel

Publisert Sist oppdatert

Taxien kjører inn en smal bjørkeallé og forbi to bondegårder før vi er fremme. Vi er bare 40 minutter fra Oslo, men likevel midt på bondelandet. Her, på et småbruk i Hobøl, holder Fabio Manzetti til. Herfra driver han også sine lederutviklingskurs, hvor man lærer å bli en bedre leder gjennom å kommunisere med hester.

- Dette høres unektelig merkelig ut. Hva går dette kurset ut på?

- Ideen til kurset kom fordi jeg også holder kurs i hestepsykologi og håndtering av hest. Jeg fant ut at det handler mer om menneskepsykologi. Å håndtere en hest er en øvelse som krever mental, ikke fysisk styrke, sier Manzetti.

- Dermed utviklet jeg et nytt produkt for lederutvikling. Monty Roberts (verdenskjent hestehvisker, eller hestepsykolog, red. anm.) har gjort det samme i USA, men hans kurs er tilpasset amerikansk forretningskultur, så det går mer på å lære å være mer demokratisk. Det trenger ikke norske ledere lære. Mitt kurs handler om å utvikle seg som enkeltperson, å bli mer harmonisk og trygg, klarere i kommunikasjonen og flinkere til å samarbeide.

Manzetti forklarer hvordan hesten reagerer og handler, og så viser han hvordan man for eksempel skal hente en hest fra beitet, leie den, og longere den uten tau, dvs å få hesten til å bevege seg i en sirkel rundt deg i tempoet du bestemmer.

- Øvelsene ser banale ut, men når kursdeltageren selv prøver, ser man veldig raskt hva slags person han eller hun er. Noen er for stressede, ukonsentrerte eller aggressive. Det reagerer hesten på. Jeg står som tolk og forklarer hvordan hesten har forstått beskjeden. Gjennom kurset lærer man å bli mer presis i signalene man sender ut. Det er viktig å etablere riktig atmosfære, og det samme gjelder i forretningslivet. Ord er mindre viktig enn kroppsspråk. Å sende folk av gårde på klatre- og seilekurs for å bygge opp team tror jeg ikke på. Man blir ikke kvitt det man har av tenkesett da. Man må først jobbe med seg selv, sier Manzetti.

Utenfor inngangsdøren står en rød rosebusk i en potte. Den har Manzetti fått av en kursdeltager som takk for hjelpen.

- Har du hatt mange deltagere på lederutviklingskursene dine?

- Det har ikke vært så mange ennå, for jeg er egentlig helt i oppstarten. Disse kursene er jo bare en del av det jeg driver med, sier Manzetti.

Manzetti holder altså lederutviklingskurs med hest, og mer tradisjonelle kurs i hestehåndtering. Han er også hestemassør og -akupunktør. I tillegg til dette arbeider han som rådgiver for bedrifter som ønsker å etablere seg i utlandet, særlig Italia og Tyskland, eller gründerbedrifter som vil kommersialisere sine ideer og ser etter utenlandsk kapital. Disse tjenestene tilbyr han også italienske og tyske bedrifter som er interessert i Norge.

ORIGINAL MIKS

Miksen hestepsykologi, led-erutvikling og bedriftsrådgivning er absolutt original, men den har sin naturlige forklaring.

Manzetti ble født i Pisa, og vokste opp med hester. Han tok økonomiutdannelsen i Pisa, og arbeidet deretter som forsker ved universitetet i byen. Så bar det til handelshøyskolen i Stockholm, før han dro tilbake til Italia og begynte å arbeide for den italienske arbeidsgiverforeningen i 1979.

- Denne foreningen var inntil da en klubb for sigar-røykende pamper. Så ble Guido Carli, en respektert sentralbanksjef, president i foreningen, og forandret hele organisasjonen.

Etter tre år ble Manzetti chief economist i Chase Manhattan Groups Milano-kontor. I 1984 bestemte Manzetti og hans norske kone seg for å flytte
til Norge. Han fikk jobb som utredningsleder i det som
den gang het Norsk Arbeidsgiverforening, i dag NHO. I 1992 gikk han over til Bankforeningen som avdelingsdirektør. Tre år senere byttet han over til Norsk Investorforum. Der ble han til 2003, da arbeidsgiverens vanskelige tider fikk ham til å vurdere en annen karriere.

- Parallelt med min yrk-eskarriere har jeg drevet med hester. Sommeren 2003 bestemte jeg meg for å utvide min profesjon til også å omfatte ulike virksomheter med utgangspunkt i hest.

I dag fordeler Manzetti arbeidstiden likt mellom
sin hesterelaterte virksomhet
og bedriftsrådgivningen. Han har mange kunder innen begge områder både i Norge og Italia.

- Jeg har jobbet både i industri og finans, og har et stort internasjonalt nettverk, både akademisk og forretningsmessig. Jeg hjelper bedrifter å skrive forretningsplaner og komme i kontakt med investorer, og utarbeider strategidokumenter. Jeg rådgir også bedrifter som vil inn på EU-markedet. Nå hjelper jeg for eksempel Dimensions Agri Technologies, som utvikler høyteknologiske løsninger for landbruket.

Manzettis kunder er i hovedsak små og mellomstore bedrifter som vil selge varene sine i Tyskland eller Italia, eller være med på forskjellige EU-prosjekt. Han brenner også for at Norge skal få mer av EUs venturekapital.

- EU deler ut 2,5 milliarder euro i såkornfond og venturekapital. De har investert i 197 venturekapitalfond, men ingen er norske. Det er helt opplagt at norske fond burde ha internasjonalt tilsnitt, sier han.

- En annen ting er at mindre norske bedrifter ofte bruker større bedrifters nettverk når de skal etablere salg i utlandet, i stedet for å bruke rådgivere som har spesialkompetanse på landet de ønsker å selge i. Resultatet blir for eksempel at norske bedrifter selger produkter i Italia gjennom et fransk firma. Da taper de penger på provisjonen til det franske firmaet, i tillegg til at de nærmer seg det italienske markedet med et fransk navn. Det er bedre å selge som norsk selskap. Norge har et godt rykte i Italia.

Powered by Labrador CMS