Næringsliv
Hovedkategorier av kjeder
Filialforetak: To eller flere utsalg som er felles eid og kontrollert, men sentralisert innkjøp og markedsføring, og som fører de samme varegruppene. Størrelsen tillater dem å kjøpe inn store kvanta til lave priser. (Eksempler: H&M, IKEA og Binders)
Frivillig kjede: En gruppe frittstående detaljister knyttet til en felles grossist som driver med storinnkjøp og kjedemarkedsføring. (Eksempler: Match, Oasen Hageland)
Forretningskooperativ: Uavhengige forretninger som oppretter en sentral innkjøpsorganisasjon og gjør felles markedsføringsfremstøt.
Forbrukerkooperativ: Et detaljistselskap som eies av forbrukerne selv. Kundene eier forretningen gjennom medlemsfellesskap, og bidrar økonomisk til å åpne nye utsalg, forme forretningens profil og velge styre, og mottar aksjeutbytte gjennom tilbud og rimeligere varer. (Eksempel: Coop)
Franchisekjede: Kontraktfestet avtale mellom franchisegiver (produsent, grossist, servicekontor) og en franchisetaker. Franchise har vært et fremadstormende konsept i mange bransjer. (Eksempler: McDonalds, 7-Eleven, Peppes Pizza, Rema 1000 og Lene-V)
Handelskonglomerater: En frittstående organisasjon som kombinerer flere forskjellige detaljistvaregrupper under et sentralt eierskap og med delvis integrert distribusjon og ledelse. (Eksempler: Reitan Handel som eier Rema 1000, Narvesen, 7-Eleven og Pressbyrån)
(Kilde: Philip Kotler, Markedsføringsledelse)