Samfunn
Høyre snur i transportpolitikken
Høyre frykter trafikkollaps i de store byene og vil bruke 50 milliarder til kollektivtransport de neste tjue årene. Mindre bil og mer bane, sykkel og bruk av føttene skal løse trafikkproblemene.
Prognosene fram til 2030 viser at befolkningen i Norges fire storbyområder – Stor-Oslo, Bergensregionen, Stavanger-regionen og Trondheimsregionen – vil øke med 30–40 prosent.
Høyre-leder Erna Solberg mener det ikke er noen vei utenom, og snur derfor nå opp ned på Høyres kollektivpolitikk, skriver Aftenposten.
– Dette er så dramatisk at vi må tenke helt nytt. Trengselsutfordringen fram mot 2030 er så enorm i storbyene at antall kollektive reiser rett og slett må økes betydelig. Dette kan ikke løses med mer vei, bare med mer bane, tog, sykkel og bruk av føttene, sier Solberg, som legger fram Høyres helt nye kollektivpolitikk på en pressekonferanse onsdag.
Partiet vil bruke 50 milliarder til kollektivsatsing i de fire storbyregionene. Kollektivtransport skal også få egen post på statsbudsjettet, som jernbaneutbyggingen hadde for hundre år siden. Solberg erkjenner at Høyres nye kollektivpolitikk, som skal bankes gjennom på landsmøtet i mai, ikke minner mye om tradisjonell høyrepolitikk.
– Jeg er enig i at Høyre tidligere har hatt et veifokus. Dette er en dramatisk, ny politikk, men det skyldes at vi tar innover oss utviklingen. Vi må være i forkant, sier hun. (©NTB)
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen