Næringsliv

Hurtigruten vokser på fly

Kortere cruise og flere direktefly fra Tyskland til Norge gjør at Hurtigruten går mot rekordresultat i år.

Publisert Sist oppdatert

Omsetningen i det tysk-østerrikske markedet ligger 20 prosent over fjoråret. Økningen i passasjerer er på 11,8 prosent.
Hurtigruten har de siste årene fornyet flåten og gjort den stadig mer luksuriøs. Fra april i år satses det på flere kortere reiser. Passasjerene fra kontinentet får stadig flere muligheter til å vende hjem etter halv tur eller kombinere båtreisen med andre opplevelser.
- Denne halveringen av reisetiden med kortere turer og direktefly har gjort utslaget for passasjerveksten. Den er svært populær, sier Bernd Stolzenberg, direktør NSA (Norwegische Schiffahrtsagentur) - Hurtigrutens salgsselskap i Tyskland.
Lufthansa/Condor fløy ifjor tyske gjester fra Hamburg og Frankfurt. I år utvides tilbudet med en sommerrute fra Düsseldorf til Kirkenes. Det er også mulig å kombinere Hurtigrutens anløp i Bergen og Trondheim med togturer via Bergensbanen og Dovrebanen til Oslo og Gardermoen lufthavn for hjemreise.
- Det økende samarbeidet med flere partnere har gjort Hurtigruten enda bedre kjent, sier Stolzenberg.
NSA har etter første kvartal booket 23.636 passasjerer fra det tysktalende markedet til Hurtigruten. Målet er nærmere 30.000. Stoltenberg regner med en passasjervekst for Hurtigruten på to-tre prosent i 2005. Men passasjerene vil trolig legge igjen mer penger. Stoltenberg tror omsetningen vil vokse med ni prosent.

Opptur for Fjordline

Ferjerederiet Fjordline, som også representeres av NSA i Tyskland, hadde en økning på 10 prosent i både omsetning og passasjerer fra Tyskland i 2004. Selskapet fraktet 66.000 tyske passasjerer mellom Hanstholm i Danmark og Egersund, Haugesund og Bergen. Tyskernes fjordlengsel slår inn også hos Fjordline.
- Tendensen i 2005 er positiv. I årets to første måneder hadde Fjordline en økning på 25 prosent for individualreisende og 10 prosent for gruppereisende i forhold til 2004, sier selskapets tyske markedssjef Friedrich Schweitzler.

Powered by Labrador CMS