Næringsliv

Hva er egentlig: En årsrapport?

Våren er tid for analyse av bedriftenes årsrapporter, enten de er tynne eller tykke, gode eller dårlige. Vi spurte derfor administrerende direktør Knut T. Traaseth i Aksjonærforeningen hva en årsrapport egentlig er.

Publisert Sist oppdatert

Traaseth sitter også i juryen for Farmandprisen, ØRs kåring av beste årsrapport. Traaseth er opptatt av hvordan selskapene utformer sine årsrapporter, og han mener at mange selskaper synder på flere områder. Hensikten med en årsrapport er å informere aksjonærene og eierne om den finansielle statusen til selskapet det siste året.

Hva bør en årsrapport inneholde?

- Viktige elementer er at den finansielle informasjonen må være lett tilgjengelig, den må være en konsis gjennomgang av virksomhetsområder og markeder og ha en analyse av den historiske utviklingen. I tillegg til det historiske perspektivet bør rapporten si noe om selskapets kurs i tiden fremover. De finansielle høydepunktene i året som har gått bør komme klart frem, sier Traaseth.

Hva vil aksjonærene vite?

- Aksjonærene vil ha mer detaljert informasjon, mer forklarende noter og mer åpenhet rundt strategier og mål. Mange savner også en mer spesifikk redegjørelse for incitamenter knyttet til opsjonsprogrammer og kostnader. Mer informasjon av ikke-finansiell karakter er også savnet. I tillegg er det svært få selskaper som evaluerer tidligere kommuniserte strategier og mål.

Hva er de største feilene?

Å holde strategier, planer og mål hemmelig. Enkelte selskaper feiler også ved ikke å informere om endringer i selskapets marked. I tillegg kommer mangel på utdypende informasjon og utførlige regnskapsnoter.

Hva med selskapets strategi?

- Informasjon om endringer i strategi er sentralt. En god rapport bør beskrive hvordan selskapet har tilpasset seg markedet og hva slags mål, visjon, strategi som er lagt for å skape verdier. Selskapet bør også informere om hvordan det oppfatter sin risikosituasjon i forhold til å realisere sine mål og hvordan man tilpasser seg og møter dette risikobildet.

Traaseth viser til at strategi og mål bør gi et bilde av hvor selskapet vil på kort og lengre sikt. Han mener ledelsen bør beskrive hvordan organisering og styring av foretaket er tilrettelagt og hvordan dette påvirker foretaksverdiene.

Hva inneholder en god årsrapport?

- Selskapet bør beskrive markedet og de eksterne forhold som påvirker dets rammebetingelser, samt hvordan det oppfatter markedet og sin egen posisjon. Selskapet bør også redegjøre for de makroøkonomiske forhold som er av betydning for selskapet, og her inngår hvilke muligheter og trusler som eksisterer i markedet.

Hva bør bedriftene fokusere på når de lager årsrapportene?

- Bedriftene bør tilpasse og strukturere informasjonen slik at den blir konsis og lett forståelig. Det er viktig å være åpen når man skal fokusere budskapet.

Hvordan skal man informere og engasjere aksjonærene i større grad?

- Nøkkelen er økt informasjonsverdi i års- og kvartalsrapporter. Det handler om mer enn pliktløp og kolonner, og da er mer analyse, prosa og virksomhetsbeskrivelse et viktig element. Dette kan være med å skape langsiktige aksjonærer som investerer ytterligere i selskapet.

Noe mer som kan gjøres for å engasjere?

- Selskapene kan fokusere mer på oppdateringer og nyhetsstoff på nettsidene sine, sende ut flere aksjonærbrev og ha et eget aksjonærmagasin slik som Norsk Hydro har. Et eget aksjonærmagasin vil øke aksjonærenes kunnskap om selskapet og forretningsområder. Økt lojalitet og interesse skaper økt investeringsvilje. For å oppfordre til større deltagelse på generalforsamlingene kan web-TV og distansestemmegivning være en idé.

Traaseth mener økt interesse for selskapet kan bidra til økt likviditet i aksjen, redusere kurssvingninger og en mer korrekt prising av aksjen.

Hva med selskapets markedsutsikter?

- Årsrapporten bør gi en grundig selskapsbeskrivelse med forretningsidé og konkrete planer for den nærmeste fremtid i punktform. I tillegg bør denne delen inneholde en produktbeskrivelse, prispolitikk (antall og størrelse på oppdrag), produktets strategiske posisjon og markeder for samtlige produkt- og forretningsområder. Her bør det fremgå markedsandel eller annen grad av fremgang, tilvekst eller trender.

Hva bør en årsrapport si om selskapets konkurrenter?

- Selskapet bør si noe om konkurrenter i alle forretningsområder med navn, markedsandeler, styrker og svakheter, samt noe om hvilke tendenser som råder i bransjen.

Hva bør årsrapporten si om selskapets medarbeidere?

- Den bør fortelle noe om antall ansatte, kjønnsfordeling, alder og utdannelse. Personal-turnover bør også nevnes. Flere selskaper kan bli bedre til å opplyse om for eksempel helserisiko, enten det er sykefravær eller antall ulykker.

Hva med selskapets historiske utvikling i årsrapporten?

- Den økonomiske oversikten bør gjelde for fem år. Det er ikke mange selskaper som presenterer informasjon for en såpass lang tidshorisont.

Traaseth mener årsrapporten også bør informere omfattende om eierstrukturen. Dette går på antall aksjonærer, en oversikt over de største aksjonærene av aksjekapitalen, og ved a- og b-aksjer, også antall stemmer de ulike aksjonærene har. Andelen utenlandske aksjonærer bør også opplyses. Innenfor Corporate Governance mener Traaseth det bør redegjøres for beslutningsprosessen forut for fastsettelse av godtgjørelse til ledelse og styret.

En årsrapport bør vise totalt styrehonorar, honorar til styreleder og godtgjørelser. Lønns- og pensjonsvilkår for adm.direktør. og bonusprogrammer for nøkkelmedarbeidere bør være med.

Hva med selskapets utbyttepolitikk?

- Informasjon om utbyttepolitikk bør være kvantifisert. Det kan for eksempel være enten som andel av resultat eller egenkapital.

Traaseth uttalte på fjorårets utdeling av Farmandprisen at god Investor Relations kan påvirke verdien av et selskap med 10-20 prosent.

Powered by Labrador CMS