Nyskaping
Hver fjerde nettannonse er datastyrt
Såkalte programmatiske annonser, som omsettes automatisk og målrettes basert på informasjon om leserne, utgjør en firedel av de norske nettannonsene.
I fjor ble det solgt programmatiske annonser for 700 millioner kroner i Norge, mens det tradisjonelle annonsesalget på nett var på 2,1 milliarder kroner, skriver Klassekampen og viser til tall fra svenske Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). Mediebyråforeningen ser den samme tendensen. I deres marstall utgjorde programmatiske annonser 24 av salget på nett.
– Den store fordelen med programmatisk reklame er at den kan spisses direkte mot målgruppen, sier Victoria Schultz, som er konserndirektør for salg og marked i Amedia.
– Det er en veldig effektiv og viktig reklamekanal for våre annonsører, og jeg tror vi fortsatt kommer til å se en økning i andel benyttede midler på dette, sier daglig leder Maria Aas-Eng i mediebyrået Red Media Consulting.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen