Annonse
Nyskaping
Hvor nyskapende er du?
Tenker du nytt innenfor teknikk, varemerke, logo eller design, kan en forundersøkelse gi deg viktig informasjon.
Annonse
Skal du treffe gode beslutninger, må du stille de riktige spørsmålene – og du må gjøre det så tidlig som mulig i prosessen, skriver Patentstyret på sine hjemmesider.
Dersom du er usikker på følgende ting, kan det være lurt å gjennomføre en forundersøkelse:
- Kan det tenkes at den nye oppfinnelsen din ikke er så ny?
- Kan det nye varemerket ditt eller den nye logoen din være lik andres?
- Er det nye designet ditt egentlig ditt?
- Bør du vite hva konkurrentene dine gjør?
- Ønsker du å verne om rettighetene dine?
Alle forundersøkelser utføres etter lovpålagt taushetsplikt, og behandles konfidensielt, skriver Patentstyret. Søk også den beste kvaliteten, og om tjenesten er ISO-sertifisert.
Søkene foretas i allment tilgjengelig informasjon. Resultatet av en undersøkelse er ikke bindende for Patentstyret eller andre tjenesteleverandører ved en senere søknad.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen