nyheter
Hybrid luksus fra Lexus
Lexus sin nye hybridbil er ren luksus kombinert med lavt drivstofforbruk.
Nye Lexus GS450h er en luksussedan for den kresne. Bilen er fullt utstyrt med alt av tilleggsutstyr, og har en motor som lar deg konkurrere med verstingene.
DEN STORE FORSKJELLEN
Forskjellen fra denne og en annen direktørbil er forbruk og utslipp. Lexusen har utslipp som en vanlig familiebil, og forbruket er grunn til å smile bredt. 0,79 liter per mil er ikke mye for en luksussedan med 340 hestekrefter.
STOR SUKSESS MED HYBRID
I fjor kom Lexus med RX400h, en SUV med firehjulsdrift og hybridmotor. Bilen ble en kjempesuksess for Toyota-eide Lexus, og solgte over 50 biler i Norge. Det til tross for en stiv pris. Bilen solgte i perioden juni 2005 til april 2006 bedre enn BMW X5 og Mercedes Benz M-serie, i følge Lexus egne tall.
KRAFTIG MOTOR
Under panseret venter en 3,5 liters bensinmotor på å drive Lexusen opp i 100 kilometer i timen på bare 5,9 sekunder. Det er ikke en dårlig tid for en hybrid. Alene yter bensinmotoren 296 hestekrefter, mens ved hjelp av hybridsystemet oppnår GS450h altså en totalkraft på 340 hestekrefter.
Utslippet er også tilfredsstillende i forhold til motorvolumet, bilen slipper ut 186 gram CO2 per kilometer, som i følge Toyota er cirka det samme som en Toyota Avensis.
Denne artikkelen er hentet fra bladet Økonomisk Rapport, som er i salg nå.
Nylige artikler
Sveinung Rotevatn blir daglig leder i Bellona – går av som Venstre-nestleder
Kompetansekrisen: Et regnestykke som ikke går opp
Helsemyndigheter: Å merke ultraprosessert mat vil øke forvirringen
Regjeringen om Temu-toll: Gjør løpende vurderinger
Halverte sykefraværet med verktøy
Mest leste artikler
Hvordan Hemsedal kommune halverte sykefraværet med STAMIs verktøy
Lise Lyngsnes Randeberg: Unge arbeidstakere i advokatbransjen jobber ulovlig mye
Iteras erfaringer med kriseledelse under Ukraina-krigen
Høyres forslag om å avvikle fylkeskommunene: En ny retning for Norge
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?