nyheter

Ikke gjør disse feilene når du søker jobb

Tror du at den eneste du trenger å imponere på et jobbintervju er sjefen? Tro igjen.

Publisert Sist oppdatert
Du forbereder deg godt til jobbintervjuet, kler deg riktig og lærer det du trenger om selskapet. På vei til intervjuet tenker du nøye på at du skal se sjefen i øynene og virkelig gi et godt førsteinntrykk. Håndtrykket skal være stødig som Mount Everest.Nå du så kommer til kontoret og sekretæren til sjefen spør om du vil ha noe å drikke, og du svarer at du gjerne vil ha en nytrukket kopp med boliviansk kaffe, har du kanskje allerede mistet jobben.I amerikanske Fortune skrives det at det blir mer og mer vanlig for folk som styrer en ansettelsesprosess å se på hvordan kandidaten oppfører seg ovenfor resten av menneskene på kontoret. Faktisk kan sjefen finne på å spørre alle på kontoret som har vært i kontakt med deg om hva de syntes.- Det er mye man kan lære fra hvordan jobbsøkeren behandler resepsjonister og andre, hvis søkeren er frekk, nedlatende eller uhøfflig kan dette gå ut over oppførselen i senere jobbsammenhenger, sier Greg Gostonian, partner i coaching-selskapet Clear Rock til Fortune.En sekretær fortalte at hun hadde gitt tommelen ned til to av kandidatene i sitt selskap, og disse ble ikke kalt tilbake. Den ene av kandidatene ba henne om å gå over gaten for å skaffe henne en kopp kaffe fra Starbucks.NYTRUKKET BOLIVIANSK KAFFEALLE KAN FORHØRESSLAVEDRIFTHer er seks tips fra Clear Rock til hva du bør huske på:
  • Introduser deg selv til alle som om de var like viktige
    Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men det er ikke alle som behandler sekretæren like godt som sjefen.
  • Ikke se på resepsjonisten eller andre assistenter som om de er ubetydelige
    Ikke send assistenter på oppdrag de ikke har noe med å gjøre for deg. Som å kopiere attesten din, spør heller sjefen om det er noen som kan hjelpe deg med å ta en kopi, slik unngår du å gi ordrer til folk du ikke jobber med.
  • Gjør det enkelt hvis du blir tilbudt noe
    Hvis du blir spurt om du vil ha noe å drikke, gjør det enkelt, kaffe eller vann. Ikke be om Farris med trøffelsmak. Og send så absolutt ikke assistenten ut av kontoret for å kjøpe kaffe til deg.
  • Snakk gjerne med de andre ansatte, men "keep it simple"
    Du kan selvfølgelig gjerne snakke med de andre ansatte, men husk på at alt du sier kan bli fortalt videre senere. Så ikke still gravende spørsmål om lønn og lignende.
  • Ikke snakk i mobiltelefonen foran resepsjonisten
    Hvis du snakker i telefonen foran resepsjonisten, eller fikler med Blackberryen din sender dette av inntrykket av en kald person, sier ekspertene.
  • Ikke glem å si farvel
    Det å ikke si ha det til noen du nettopp har møtt etterlater et negativt bilde av deg.
Powered by Labrador CMS