Næringsliv

Inger Ellen Nicolaisen, Nikita-gründer

- Nå er det mulig å ta marked fra store bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Inger Ellen Nicolaisen begynte sin frisørkarrière som ryddehjelp i frisørsalong. For 25 år siden startet hun og ektemannen den første Nikita-salongen. Innen år 2000 hadde den vokst seg til en kjede på 50 salonger, Skandinavias største. Nå er målet 500 salonger innen 2015.

Nicolaisen opplever at mange folk går rundt og har ideer og lyst til å komme i gang, men får ikke lån til å realisere drømmen sin.

- Man er jo avhengig av lån. Før kunne vi jo låne på huset, men det går ikke lenger. Nå krever banken at du ofte må ha halvparten av startkapitalen selv. Hvem er det som har halvparten av en million på bok?

Råd

  • Hvis jeg skulle startet opp med noe nå, ville jeg forsøkt å finne noe som ikke er veldig konjunkturavhengig, ikke så kapitalkrevende og ikke dyrt å kjøpe. Og så ville jeg tenkt at det er viktig ikke å være avhengig av andres distribusjon for å få produktet ut. Da blir man fort sårbar. Du ser jo nå hvordan kjeder og store selskap presser sine leverandører på pris, sier Inger Ellen Nicolaisen på telefon fra Misvær.
  • I kjølvannet av nedleggelser kan det gro opp mange gode ideer. Man kan ta tak i det og kanskje gjøre en liten vri, sier hun. Et annet sted hun ser muligheter er å ta marked fra store bedrifter og organisasjoner.
  • Det er kanskje en del som går an å drive mer effektivt. Det kan være en nisje.
  • Nicolaisen har flere steder en gryende gründer kan begynne: Dra ut i verden og finn noen som gjør noe spennende man kan lære av og kanskje ta med hjem, oppfordrer hun.
Powered by Labrador CMS