Samfunn
Inntektene falt for alle typer lokalradioer i 2016
Alle de viktigste inntektskildene for lokalradioene, som reklameinntekter, bingoinntekter og gaver, gikk ned fra 2015 til 2016.
Lokalradioenes samlede reklameinntekter falt med 14,6 prosent i 2016, fra 231 til 194 millioner kroner, ifølge del to av Medietilsynets rapport om økonomien i norske mediebedrifter.
Samlet sett har lokalradioene overskudd, men det skyldes i stor grad de 16 lokalradioene i P4-nettverket. De kan samkjøre reklamesalg for hele landet, og reklame utgjorde 95 prosent av deres inntekter.
Når de nasjonale radiostasjonene flytter sine sendinger over til dab-nettet i løpet av 2017, vil lokalradioene stå alene igjen på FM-nettet mange steder. Hva det betyr for lytterne og økonomien til radioene, gjenstår å se, skriver Medietilsynet.
Totalt er det om lag 250 konsesjoner for lokalradioer. 30 har meldt fra til Medietilsynet om at de sluttet å sende på FM-nettet i 2016, fordi de enten la ned eller gikk over til dab.
I 2016 omsatte lokal-TV-stasjonene for 30 millioner kroner, 2 millioner mindre enn i 2015.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere