nyheter

Internett stjeler reklamekroner

P4 merker den voldsomme oppmerksomheten internett har nytt hos mediebyråene den siste tiden. Omsetningen fra mediebyråene har falt med 12 prosent det siste kvartalet.

Publisert Sist oppdatert
P4 Radio Hele Norge hadde driftsinntekter på 59,2 milloner kroner i første kvartal 2006, og endte dermed rett i overkant av fjorårets historiske rekordomsetning. Konsernets driftsresultat ble 11,2 millioner kroner mot 10,6 millioner i samme kvartal i fjor, og resultat etter skatt økte fra 7,7 millioner kroner i fjor til 8,3 millioner i år, ifølge en børsmelding.Adm.dir. Kalle Lisberg er nokså tilfreds med åpningen på året;- Vi kunne selvsagt ønsket oss en sterkere inntektsvekst, men vi skal ikke glemme at vi tross alt har overgått fjoråret som var vårt aller beste første kvartal noensinne,sier han i en kommentar.Årets første kvartal ble svekket av tilbakeholdenhet hos reklamekjøperne under vinter-OL og av at den gode påskeuken i år falt i annet kvartal.Radio og enkelte andre mediekanaler har åpenbart lidd litt av den voldsomme fokus som internett har nytt godt av hos mediebyråene den siste tiden. MIO-tallene viser derfor en tilbakegang for radio på hele 12prosent, men P4 har klart å kompensere for den reduserte omsetningen fra mediebyråenes ved å øke direktesalget.P4s lyttertall i første kvartal var på samme nivå som i forrige kvartal med en daglig lytteroppslutning på hverdag er på 24 prosent og en markedsandel av all radiolytting på 21prosent.Sjekk P4-kursen her.
Powered by Labrador CMS