jobb og ledelse

Jakten på en stemme

Et langt liv i forlag har lært dem en ting; man kan ikke forutse hva som selger, og det tar lang tid å utvikle forfatterens unike stemme.

Publisert Sist oppdatert
Jeg har jobbet 35 år i bransjen, og vet fremdeles ikke når det ligger en bestselger foran meg, sier Torleif Grue, sjef i forlaget Kolon.Han trekker frem Ari Behn som eksempel.- Trist som faen hadde et førsteopplag på 1500 bøker. Den solgte til sammen 14.000 eksemplarer. Det kom som en overraskelse, erkjenner Grue.Kolon får inn 300 manus i året, av dem blir det bare én debutant i året. Håpet er at en av forfatterne som allerede er i stallen skal slå til.- Vår strategi er å satse på de smale lyrikkforfatterne i håp om at de skal utvikle seg til brede historiefortellere. De aller fleste forfatterhistorier forteller om en lang tilblivelse, sier Grue.Geir Berdahl, forlagssjef i Oktober, tenker i samme baner.- Gøran Tunstrøm skrev tyve bøker før han slo til; det tar tid å bli forfatter. I startfasen er man påvirket av andre, og stiv i forhold til det litterære. Det tar tid å utvikle sin egen stemme.Oktober startet som et venstreradikalt forlag som bombet landet med politiske pamfletter. Berdahl selv har en fortid fra AKP-ml.- Bokbransjen er av natur idealistisk. Mye av det vi gir ut vet jeg ikke kommer til å selge. Likevel har det en betydning både for det norske språk, og for den menneskelige erkjennelse. Selv begynte jeg å lese fordi jeg ville bli klokere. Til tross for dette regner jeg meg som en kommersiell forlegger. Vi har mange forfattere som selger mye, og det vil vi ha.GJENNOMSNITTSFORFATTEREN:(Kilde: Trond Andreassen)

Royalty kr. 40.000
Bibliotekvederlagkr. 6840
Stipendkr. 141.000
Opplesningshonorarer og vederlag for tekster i skolebøker, tilsammenkr. 20.000
Totalt:kr. 208.000

Powered by Labrador CMS