jobb og ledelse

Jazz for de eldre

Småbilmodellen Honda Jazz er tiltenkt unge og urbane kvinner. I Norge er det middelaldrende 50-åringer som kjøper bilen.

Publisert Sist oppdatert

Honda Jazz ble introdusert i 2001, og kom på det norske bilmarkedet i 2002. Med denne modellen ønsket Honda å være med i konkurransen på småbilmarkedet, der Volkswagen fortsatt har stort suksess med sine modeller Golf og Polo, i hvert fall på det europeiske markedet.

På to år har Honda solgt 900 biler i Norge. Det er betydelig mindre enn konkurrentene. Den norske småbilfavoritten Toyota Yaris og Yaris Verso personbil har for eksempel solgt nesten 5600 de to siste årene.

- Vi har solgt noen stykker i Norge, men det er lite i forhold til konkurrentene. Forskjellen på Honda Jazz og de andre småbilene er at vi bare har én modell med én motor, sier Kåre Filtvedt, daglig leder i Honda Norge.

NY VERSJON

Denne måneden ble en oppgradert versjon av Honda Jazz lansert. Det betyr klimaanlegg med elektronisk styring, radio som styres av knapper på rattet, bakgrunnsbelysning på dashbordet, og blinklys på sidespeilene. Ikke rare endringene, med andre ord.

Det trengs strengt tatt ikke heller, for i Europa selger Honda Jazz ganske bra. Per september i år hadde 54.000 biler rullet ut fra forhandlerne, mot 43.000 i samme periode i fjor. Jazz har fått svært gode kritikker, blant annet for mye tilleggsutstyr og en fiffig løsning med «kinoseter» i baksetet, som gir god plassutnyttelse.

- Interiøret og seteløsningen er ganske spesielle, og gir god plass. Jeg har en selv, og jeg har til og med god plass til hunden min, en ridgeback. Vi er flinkere til å selge velutstyrte biler enn billigmodeller, sier Filtvedt.

DYRERE ENN
KONKURRENTENE

Det er nemlig her det ligger. Prisen på Honda Jazz ligger høyere enn konkurrentene. Den koster mellom 180.000 og 193.000 kroner. Sistnevnte er prisen for CVT-utgaven. Til sammenligning koster Toyota Yaris fra 160.000, mens Volkswagen Polo koster fra litt under 140.000 kroner. Disse prisene refererer til de enkleste modellene med lite ekstrautstyr. Honda Jazz forsvarer sin høyere pris med at du da får en høyere utstyrsstandard enn hos konkurrentene.

- Honda Jazz konkurrerer med småbiler med 1,0 til 1,6 liters motorer. Disse bilene har lavere priser og når dermed flere kjøpere i B-gruppen. Vi er en liten aktør i Norge, og har ikke så mye til markedsføring, sier Filtvedt.

BESTSELGEREN CRV

Kjenner du ikke så godt til Honda Jazz, er det ikke så rart. Filtvedt forklarer at Honda-forhandlerne fokuserer på CRV-en, ikke Jazz.

- CRV er modellen vi selger mest av i Norge. I fjor solgte vi 1700 biler. CRV-en står for halvparten av det totale salget, sier Tom-Fredrik Rygh, produktansvarlig i Honda Norge.

En annen kjent Honda-modell, Honda Civic, selger omtrent like mye som Honda Jazz, altså rundt 450 i året.

- Hvorfor er CRV-en mest populær?

- Det er en firehjulstrekker light, om du vil. Det er in i tiden å ha en sånn bil. Det er rett og slett trendy, sier Rygh.

- Hva med Honda Jazz?

- I utgangspunktet ble den produsert som en yngre damebil. Kjøperne i Norge er over 50 år. Den skal jo egentlig være en trendy bil, men med alle avgiftene i Norge er det få som har råd til å kjøpe bil som ung.

- Filtvedt nevner at dere ikke har så store ressurser til å markedsføre bilen, heller?

- Nei, sånn sett detter vi litt igjennom som liten. Men vi regner med å øke salget nå som den oppgraderte modellen er kommet.

Powered by Labrador CMS